آشنایی با پرورش گل میمون رنگین کمانی از مدیترانه

در این مقاله سعی داریم به شما همراهان گرامی آسان طب نحوه‌ی کاشت گل میمون یا گل میمونی از خانواده‌ی scrophulariaceae که نام علمی آن Antirrhinum majus است را معرفی کنیم. پس از خشک شدن، بذر‌های گیاه شکلی شبیه به یک میمون به خود می‌گیرند به همین دلیل این نوع گیاه به گل میمونی شهرت پیدا کرده است. ارتفاع این گل چیزی بین 30 تا 90 سانتیمتر است، گل‌دهی گیاه از ابتدای تابستان شروع می‌شود و تا ابتدای پاییز ادامه دارد. گل‌های معطر این گیاه طیف وسیعی از رنگ‌ها مثل سفید، زرد و قرمز بجز آبی را شامل می‌شود. در ابتدای فصل پاییز وقتی تغییرات آب و هوایی موجب کاهش دما می‌شود بسیاری از گیاهانی که در فضای باز هستند با ریزش برگ‌ها آماده‌ی خواب زمستانه می‌شوند ولی با شروع فصل  پاییز گلخانه‌ها جنب و جوش بیشتری از خود نشان می‌دهند و با کاشت بذر و جوانه‌های گیاهان مختلف نشان می‌دهند که باغبانی کل سال ادامه دارد.

گل میمون

کاشت گل میمون

بهترین زمان برای کاشت گل میمون پاییز می‌باشد، ابتدا بذر‌های گیاه در داخل سینی‌های گلخانه و یا گلدان‌های کوچک کاشته می‌شود و تا آغاز فصل بهار گیاه درون گلخانه باقی می‌ماند و با فرا رسیدن بهار می‌توان گیاه را به فضای بیرون از گلخانه انتقال داد. با کاشت گل در پاییز و انتقال آن از گلدان و یا سینی‌های گلخانه به باغچه در فصل بهار، هنگام تابستان می‌توانیم بهترین گلدهی را از گل میمون داشته باشیم.

در نظر داشته باشید که این گیاه عمر طولانی ندارد و اگر در زمستان به خوبی در برابر سرما محافظت شود تا دو سال می‌تواند عمر کند. بهترین راه کاشت گل میمون، کاشت با استفاده از بذر گیاه است، بذرها برای سبز شدن حدود 2 هفته زمان نیاز دارند، همچنین گل میمون را مستقیما می‌شود در فصل بهار با استفاده از بذرها کاشت. بذرها را با فاصله در خاک قرار دهید و باغچه‌ را آبیاری کنید، مشاهده خواهید کرد مثل کاشت در گلخانه بعد از دو هفته جوانه‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند. دقت کنیم در هر دو نوع کاشت چه کاشت گلدان‌ها و یا کاشت مستقیم با بذر، فاصله‌ی بین بوته‌‌ها را رعایت کنیم. برای گیاهان کوچکتر 30 سانتیمتر و برای بوته‌های بزرگتر گیاه 50 سانتیمتر کافی به نظر می‌رسد همچنین این نکته را متذکر می‌شویم که وقتی گیاه ارتفاع می‌گیرد نیاز به یک تکیه‌گاه دارد، بهتر است از یک میله‌ی پلاستیکی یا چوبی برای تکیه گاه استفاده کنید. با استفاده از کاشت قلمه نیز می‌توان تکثیر این گیاه را انجام داد اما در این روش گلدهی ضعیف‌‌تر از روش کاشت با استفاده از بذر خواهد بود.

آبیاری گیاه

در ابتدای کاشت بذرهای گل میمون پیوسته خاک گیاه را مرطوب نگه دارید، پس از مشاهده‌ی جوانه‌ها نیاز به آب گیاه کمتر می‌شود اما باز یک برنامه‌ی آبیاری منظم را نباید از یاد برد. بهترین راهنما برای دانستن زمان مناسب آبیاری گیاه، خشک شدن خاک پای گلدان و یا باغچه است. در باغچه اجازه دهید کمی از خاک اطراف گیاه مرطوب شود اما نگذارید این رطوبت بیش از حد باشد زیرا خیس بودن خاک اطراف گیاه یکی از دلایل ایجاد بیماری و آفت در اطراف گیاه می‌باشد.

نور مناسب برای گل میمون

گل میمون

این گیاه مدیترانه‌ای با اینکه گیاهی آفتاب دوست است ولی در برابر سایه هم مقاومت دارد با این حال گلدهی گیاه نیاز به نور آفتاب دارد. به همراهان گرامی مجله‌ی پزشکی آسان طب توصیه می‌کنیم گیاه را در جایی قرار دهید که حداقل نیمی از ساعات روز از نور آفتاب برخوردار شوند.

خاک گیاه

بهترین گزینه برای خاک گیاه یک مخلوط مساوی از شن و ماسه و خاک‌برگ است.

کود دهی این نوع گیاه

برای تامین نیازهای گل میمون به یک برنامه‌ی منظم کود دهی نیاز دارید، هر ماه و یا هر 6 هفته زمان‌های مناسبی برای این کار به نظر می‌رسد، برای کود دهی گیاه و همچنین برای برطرف کردن نیاز گیاه و داشتن یک گیاه زیبا با گل‌هایی با طراوت، کود مایع و کود آلی گزینه‌های مناسبی است.

چگونگی رشد گیاه میمون

گل میمون

گل میمون بصورت سالانه رشد می‌کند و هر ساله بین سه تا چهار سانتیمتر ارتفاع می‌گیرد، البته این نوع گیاه انواع مختلفی دارد و ممکن است در انواع پا بلند و پا‌ کوتاه مقدار رشد تفاوت داشته باشد.

بیماری‌های گل میمون

این گیاه در هنگام نگهداری از آن ممکن است دچار لکه‌های قهوه ای رنگ بر روی ساقه، برگ‌ها و گل خود شود که نشان دهنده‌ی رشد قارچ بر روی گیاه است. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد کنید تخمک گذاری و رشد شته‌ها در اطراف گیاه است که نیازمند سم پاشی و توجه باغبان گل میمون است.

کلام آخر

گل میمون یکی از گیاهان پرطرفدار برای کاشت در باغچه‌ها و آپارتمان‌هاست، رنگ‌های مختلف گل و همچنین معطر بودن برخی از انواع این گیاه یکی از دلایل محبوبیت کاشت این گل مدیترانه‌ای می‌باشد. گل میمون به هوای سرد حساس است و بیش از دو زمستان در باغچه‌ی منزل شما ماندگاری ندارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا