درمان عفونت با کوآموکسی کلاو CO-AMOXICLAV

کوآموکسی کلاو (CO-AMOXICLAV) دارویی است که از ترکیب آموکسی سیلین و کلاولانیک متشکل شده است و با این نام به فروش عمده رسید. کوآموکسی کلاو برای درمان برخی عفونت های باکتریایی مثل عفونت ریه ها، عفونت گوش، سینوس ها، مجاری ادراری و پوست به طور گسترده در جهان مصرف می شود. شایان ذکر است که این دارو هیچ نقش مفیدی در درمان عوارضی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی ندارد و گاها به اشتباه در افکار عمومی برای درمان این بیماری ها مصرف می شوند. در ادامه ی مطلب از مشخصات و مکانیسم اثر کوآموکسی کلاو بیشتر صحبت می کنیم.

کوآموکسی کلاو

مشخصات دارویی کوآموکسی کلاو

داروی کوآموکسی کلاو با نام های تجاری و اختصاری Amoclav، Clavamox، Augmentin در داروخانه ها و بازار های معتبر دارو به فروش می رسد. کوآموکسی کلاو همچنین در درمان موارد خاص تری مثل برخی بیماری های مقاربتی نیز کاربرد دارد. البته در مواقع نادری بنا به تشخیص پزشک این دارو برای موارد دیگری همچون عفونت های ادراری ، تناسلی، عفونت گوش میانی، مجاری تنفسی، برونشیت مزمن، عفونت های شکمی، سلولیت، عفونت شدید دندان و گاز گرفتگی حیوانات تجویز می شود. کوآموکسی کلاو به شکل قرص و سوسپانسیون قابل تهیه است.

مکانیسم اثر کوآموکسی کلاو

آموکسی سیلین موجود در این دارو با متوقف کردن رشد باکتری ها عمل می کند و کلاونیک اسید( از داروهای بازدارنده ی بتالاکتام) نقش ممانعت از تخریب پنی سیلین به دست باکتری ها را بر عهده دارد. این دارو به سهولت و آسانی از طریق سیستم گوارشی جذب می شوند و در برابر اسید معده مقاوم هستند و خوردن غذا در جذب این دارو بی تاثیر است. تقریبا ٢ ساعت بعد از مصرف دارو غلظت سرمی آن به اوج خود می رسد و نیمه ی عمر آن حدود ١ساعت است که در صورت کارکرد معیوب کلیه ها تا ٣ ساعت هم می رسد. دفع این دارو نیز کلیوی می باشد.

نحوه ی مصرف کوآموکسی کلاو

کوآموکسی کلاو

این دارو به شکل قرص، قرص جویدنی و سوسپانسیون خوراکی موجود است. طبق گزارش مجله پزشکی آسان طب و بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین زمان مصرف این دارو معمولا هر ٨ساعت یکبار و یا هر ١٢ ساعت یکبار در شبانه روز می باشد. توصیه می شود برای اینکه زمان مصرف را فراموش نکنید آن را در ساعت مشخصی از روز میل کنید. قبل از مصرف سوسپانسیون خوراکی این دارو به خوبی آن را تکان دهید. نکته ی مهم در خصوص مصرف این دارو اینست که هـیچ گاه به جای مصرف قرص ۵٠٠ میلی گرمی این دارو از ٢ قرص ٢۵٠ میلی گرمی استفاده نکنید زیرا مقدار کلاولانیک اسید در آن دوبرابر خواهد شد. دوره ی درمانی با این دارو باید کامل شود و اگر وسط دوره احساس بهبودی کردید مصرف آن را قطع نکنید زیرا باعث مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک می شود.

عوارض جانبی دارو

در صورتی که به عوارض زیر دچار شدید و بعد از گذشت زمان از بین نرفتند و یا تشدید شدند بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید:

استفراغ و تهوع شدید

احساس سنگین شدن معده

اسهال شدید

بروز ضایعات پوستی

عوارض زیر بسیار خطرناک است و به محض بروز بهتر است سریعا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید:

کهیر

خارش شدید اندام ها

خس خس سینه

زرد شدن پوست و چشم ها

احساس خارش و ترشح واژینال

بثورات پوستی شدید

موارد احتیاطی

کوآموکسی کلاو

در صورت حساسیت به دارو از مصرف آن خودداری کنید.

در صورت مبتلا بودن به بیماری های کبدی و کلیوی، آلرژی ها، تب، آسم، کهیر و تب یونجه قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

این دارو در دوران بارداری متعلق به رده ی B است.

کوآموکسی کلاو ممکن است اثر قرص های ضد بارداری را کاهش دهد بنابراین بهتر است که از روش های دیگر ضدبارداری استفاده کنید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا