8 روش موثر برای درمان گرفتگی بینی

گرفتگی یا کیپ شدن بینی آن زمانی رخ می‌دهد که در حفره بینی تورمی به وجود آید و به تجمع مخاط منجر شود. این وضعیت بسیار آزار دهنده بوده و موجب اخلال در تنفس می‌شود. گرفتگی بینی می‌تواند در اثر بروز عواملی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت سینوس و یا حتی آلرژی رخ دهد. ما در این مقاله قصد داریم به روش‌های درمان گرفتگی بینی بپردازیم.

درمان گرفتگی بینی

معرفی موثرترین روش‌های درمان گرفتگی بینی

روش‌های متفاوتی برای درمان گرفتگی بینی وجود دارد که ما در این قسمت به معرفی موثرترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

مورد اول، استفاده از دستگاه مرطوب کننده

دستگاه مرطوب کننده یک راه سریع و آسان برای کاهش درد سینوس و درمان گرفتگی بینی است. این دستگاه آب را به رطوبت تبدیل کرده و به آرامی هوا را پر می‌کند و رطوبت را در اتاق افزایش خواهد داد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب تنفس در هوای مرطوب می‌تواند بافت‌های تحریک شده و رگ‌های خونی بینی و سینوس‌ها را تسکین دهد، همچنین موجب رقیق شدن مخاط بینی خواهد شد. این دستگاه موجب آزادسازی بینی شده و تنفس را به حالت عادی بازمی‌گرداند. لازم به ذکر است که اگر دستگاه مرطوب کننده در اختیار ندارید، می‌توانید یک قابلمه آب را بر روی بخاری قرار داده و هوای منزل را مرطوب سازید.

مورد دوم، حمام کردن با آب گرم

حمام کردن با آب گرم موجب تسهیل تنفس می‌شود زیرا بخار، مخاط بینی را از بین برده و التهاب را کاهش می‌دهد. حمام آب گرم، حداقل برای مدت کوتاهی موجب بازگرداندن تنفس به حالت طبیعی می‌شود.

مورد سوم، استنشاق بخار یا بخور دادن

 بخور دادن یکی دیگر از روش‌های درمان گرفتگی بینی به شمار می‌رود. برای انجام این کار سرتان را به اندازه طول بازوهایتان از آب جوش دور نگه داشته و حوله‌ای را بر روی سرتان قرار دهید تا بخار پخش نشود، سپس نفس‌های عمیق بکشید تا گرفتگی بینی‌تان برطرف شود. در حین انجام این کار مراقب باشید که صورت خود را با بخار نسوزانید.

مورد چهارم، مرطوب کردن بینی توسط آب 

شستشوی بینی به افزایش رطوبت درون سوراخ‌های بینی کمک کرده و سبب کاهش التهاب و تحریک رگ‌های خونی خواهد شد. استفاده از محلول آب و نمک بدون ید نیز می‌تواند به درمان گرفتگی بینی کمک کند.

مورد پنجم، استفاده از محلول نمک 

استفاده از محلول نمک موجب افزایش رطوبت در بینی شده و به درمان گرفتگی بینی کمک می‌کند. استفاده از این اسپری‌ها موجب کاهش التهاب رگ‌های خونی شده و به وفور در دسترس قرار دارند. برخی از این اسپری‌ها شامل داروهای ضداحتقان نیز می‌باشند، از این رو قبل از استفاده آن‌ها با پزشک مشورت نمایید.

مورد ششم، تخلیه کردن سینوس‌ها 

درمان گرفتگی بینی

تخلیه کردن سینوس‌ها به شما کمک می‌کند تا از شر گرفتگی بینی خلاص شوید و به راحتی نفس بکشید. وسیله انجام این کار در حقیقت یک ظرف کوچک مشابه آب‌پاش بوده که برای رفع مخاط بینی طراحی شده است. اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند که برای انجام این کار، به جای آب شیر از آب مقطر استفاده کنید. برای استفاده از این روش، سر خود را بر روی سینک نگه داشته و نوک ظرف را درون سوراخ بینی قرار دهید، سپس ظرف را تا جایی که آب وارد بینی شود، شیب دهید. هنگامی که آب وارد سوراخ بینی می‌شود، از طریق سوراخ دیگر بینی خارج شده و در سینک خالی می‌گردد. این کار را به مدت یک دقیقه انجام داده و سپس ظرف را در سوراخ دیگر بینی فرو برده و این روند را ادامه دهید.

مورد هفتم، استفاده از کمپرس آب گرم 

کمپرس آب گرم ممکن است در درمان گرفتگی بینی موثر باشد. برای انجام این کار، ابتدا حوله را در آب گرم قرار داده و سپس آن را بردارید و بر روی بینی و پیشانی خود بگذارید. گرما موجب کاهش التهاب بینی و رفع گرفتگی بینی خواهد شد. این روش را تا آنجا که ممکن است تکرار کنید.

مورد هشتم، داروهای ضد‌احتقان 

داروهای ضداحتقان می‌توانند به کاهش التهاب و درد ناشی از گرفتگی بینی کمک کنند. بسیاری از این داروها بدون نسخه پزشک در دسترس بوده و در دو نوع اسپری بینی و قرص وجود دارند. اسپری‌های بینی شامل اکسی متازولین و فنیل افرین بوده و قرص نیز شامل سودوافدرین می‌گردد. افراد می‌توانند با خیال راحت از این داروها استفاده کنند اما مصرف آن‌ها بیش از 3 روز بدون نظارت پزشک توصیه نمی‌شود، زیرا پس از گذشت 3 روز ممکن است نتیجه معکوس نشان داده و موجب تراکم و گرفتگی بینی شما گردد.

معرفی سایر روش‌ها برای درمان این وضعیت

روش‌های دیگری نیز برای درمان گرفتگی بینی وجود دارند که ما در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

فلفل هندی: نصف قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و روزانه چند بار از آن میل کنید.

پماد ویکس: این پماد را هم می‌توانید به صورت موضعی بر روی قفسه سینه و گلو خود بمالید و هم می‌توانید مقداری از آن را در داخل آب جوش ریخته و بخور دهید.

سیر: خوردن سیر یا جوشاندن 2 تا 3 حبه از آن در یک فنجان آب و نوشیدن آن بسیار موثر می‌باشد.

روغن اکالیپتوس: ریختن 3 تا 5 قطره از این روغن در ظرف بزرگی از آب و استنشاق بخار کمک کننده خواهد بود.

زنجبیل: 2 الی 3 فنجان دمنوش زنجبیل گرم به صورت روزانه مصرف شود.

استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین یا داروهای آلرژی

درمان گرفتگی بینی

اگر فرد دچار یک واکنش آلرژیک باشد، ممکن است از داروهای آنتی هیستامین یا آلرژی استفاده کند. هر کدام از این داروها می‌توانند موجب کاهش التهاب و درمان گرفتگی بینی شوند. داروهای ترکیبی (حاوی آنتی هیستامین و ضداحتقان) نیز می‌توانند فشار سینوسی و تورم ناشی از واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهند. توجه و رعایت دستورالعمل‌های این داروها امری مهم محسوب می‌شود پس آن‌ها را به دقت مطالعه کرده و بر طبق زمان مقرر شده مصرف کنید، در غیر این صورت ممکن است وضعیت شما بدتر شود. توجه داشته باشید که مصرف آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است باعث خواب آلودگی شوند.

ارائه نکات تکمیلی مقاله درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد اما چند راهکار خانگی می‌توانند موجب درمان این وضعیت شوند. استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) نیز می‌توانند کمک کننده باشند، اما مصرف منظم و دقیق آن‌ها امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. فرد باید به هنگام استفاده از  داروهای آنتی‌هیستامین یا داروهای آلرژیک، حتما با یک داروساز صحبت کند. داروساز همچنین می تواند به هر گونه سوال در مورد داروهای مصرفی خاص به بیمار پاسخ دهد. در صورتی که گرفتگی بینی پس از سه روز استفاده از دارو بهبود نیافت و یا اگر فرد دچار تب شد، حتما باید به پزشک مراجعه نمود.  

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا