آنچه باید در رابطه با باکتری اشرشیاکلی بدانید

اشرشیاکلی نوعی باکتری است که معمولا در ارگانیسم‌های خونگرم یافت می‌شود. بیشتر انواع اشرشیاکلی بی‌آزار هستند اما بخشی از آن‌ها می‌توانند موجب بروز مسمومیت غذایی، درد شکم، تب، اسهال و گاهی استفراغ شوند. اشرشیاکلی O157:H7 یکی از گونه‌های سمی بوده و یک سم به نام Shiga تولید می‌کند. این سم یکی از قوی‌ترین سموم است و می‌تواند باعث عفونت روده شود. در ایالات متحده هر ساله حدود 265 هزار نفر مبتلا به این نوع از عفونت می‌گردند. اکثر افراد طی 6 تا 8 روز پس از ابتلا بهبود می‌یابند اما این مسئله در نوزادان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، می‌تواند خطرناک باشد. برخی از انواع دیگر عفونت اشرشیاکلی می‌تواند منجر به عفونت‌های دستگاه ادراری، بیماری تنفسی، پنومونی و بیماری‌های دیگر مانند مننژیت شود.

اشرشیاکلی

ارائه اطلاعاتی در رابطه با اشرشیاکلی

اشرشیاکلی یا به اختصار E.coli به طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها اشاره دارد که می‌تواند باعث بیماری‌های مختلف از جمله پنومونی، عفونت‌های دستگاه ادراری و اسهال شود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب اکثر گونه‌های این باکتری برای انسان‌ها بی‌ضرر هستند اما برخی از انواع آن نیز می‌توانند موجب بروز تهوع، استفراغ و تب شوند. نوع خاصی از عفونت اشرشیاکلی در افراد حساس می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. بهتر است بدانید که رعایت موارد بهداشتی از گسترش این وضعیت جلوگیری خواهد کرد.

درمان این وضعیت به چه صورت انجام می‌شود؟

هیچ درمانی برای اشرشیاکلی O157:H7 وجود ندارد و مصرف آنتی بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است خطر ابتلا به سندرم همولیتیک اورمیک در افراد افزایش یابد. بیماران باید به اندازه کافی استحرات نمایند و مقدار زیادی آب بنوشند تا از کمبود آب جلوگیری شود. داروهای بدون نسخه (OTC) برای اسهال توصیه نمی‌شود، زیرا آن‌ها می‌توانند عملکرد سیستم گوارش را کند کرده و توانایی بدن برای حذف سموم را به طور موثر تضعیف نمایند. باکتری اشرشیاکلی شایع‌ترین عامل عفونت دستگاه ادراری است که حدود ۹۰ درصد عفونت‌های ادراری در زنان جوان را به خود اختصاص می‌دهد. علائم بالینی این عفونت به صورت تکرر ادرار، سوزش ادراری، خون در ادرار و چرک در ادرار است.

دلایل ایجاد این باکتری در بدن

اکثر انواع اشرشیاکلی بی‌ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها نوعی سم تولید می‌کنند که می‌تواند انسان را بیمار کند. گروه اشرشیاکلی که شامل O157:H7 است نوعی سم قوی به نام Shiga تولید می‌کند که به روده کوچک آسیب می‌زند. در زیر به معرفی دلایل ایجاد این وضعیت پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم:

√ چاه‌ها یا چشمه‌های خصوصی: برخی از چاه‌های خصوصی مانند دریاچه‌ها و استخرها می‌توانند منبع عفونت باشند.

√ استفاده از یخ یا سبزیجات آلوده: استفاده از یخ آلوده به هنگام نوشیدن آب یا خوردن سبزیجات شسته نشده و آلوده که در منشاء آب آلوده قرار دارند، می‌تواند خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهد.

√ خوردن غذای آلوده: منابع احتمالی این مواد غذایی شامل گوشت خشک شده گاو نر، شیر غیرپاستوریزه، آب میوه، سیر، پنیر، جوانه یونجه و سبزیجات خام است.

√ نوشیدن آب آلوده: نوشیدن آب‌های آلوده شهری می‌تواند یکی از دلایل ایجاد این عفونت باشد.

اشرشیاکلی

√ نشستن دست: رعایت نکردن بهداشت و شستشوی نامناسب دست می‌تواند موجب بروز این عفونت شود. افرادی که در رستوران‌ها کار می‌کنند و پس از رفتن به سرویس بهداشتی دست خود را به طور مناسب شستشو نمی‌دهند، می‌توانند عفونت را به مشتریان رستوران یا سایر کارکنان گسترش دهند.

√ تماس با دست آلوده: در صورتی که دست یک شخص آلوده بوده و با فرد دیگری تماس داشته باشد، عفونت به راحتی گسترش می‌یابد. رعایت بهداشت و شستشوی دست به طور منظم در جلوگیری از گسترش عفونت، امری مهم محسوب می‌شود.

√ تماس با حیوانات: باکتری‌ها می‌توانند در مزارع و باغ وحش‌ها پخش شوند.

تمامی علت‌های فوق می‌توانند موجب بروز اشرشیاکلی در افراد مختلف شوند، از این رو باید تمامی این موارد را به طور جدی در نظر گرفت.

عوامل خطرساز ابتلا به عفونت اشرشیاکلی

در اینجا به معرفی برخی افرادی که احتمال ابتلا به این وضعیت در آن‌ها بیشتر است، اشاره خواهیم کرد:

  • افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به عوارض این عفونت هستند. آن‌ها شامل بیماران مبتلا به ایدز، افرادی که به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی می‌پردازند و افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند.
  • بیمارانی که با کاهش اسید معده، به علت عمل جراحی معده یا داروهایی که اسید معده کمتری دارند، مواجه هستند، خطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برند.
  • کودکان و افراد مسن خطر ابتلا به بیماری و عوارض جدی را افزایش می‌دهند.
  • کاهش پلاکت‌های خون می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شده و خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد. وجود لخته‌ها همچنین ممکن است موجب بروز مشکلات سیستم عصبی مرکزی (CNS) که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارند، شود. این وضعیت می‌تواند منجر به تشنج، فلج، تورم مغزی و کما شود که در 3 تا 5 درصد موارد کشنده است.
  • نارسایی حاد کلیه در نوزادان و کودکان که معمولا توسط سندرم همولیتیک اورمیک  ایجاد می‌شود. این سندرم معمولا 5 تا 8 روز پس از شروع اسهال بروز کرده و یک اورژانس پزشکی است که به درمان فوری نیاز دارد.

روش‌های مختلف تشخیص و جلوگیری از اشرشیاکلی

اشرشیاکلی

پزشک علائم بیمار را شناسایی کرده و از او سوالاتی در رابطه با علائم خواهد پرسید، همچنین ممکن است یک نمونه مدفوع جهت تشخیص به آزمایشگاه ارسال کند. نمونه باید در عرض 48 ساعت پس از شروع اسهال خونی انجام شود. برخی از نکات می‌توانند به جلوگیری از عفونت اشرشیاکلی و سایر بیماری‌ها کمک کنند که در این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف گوشت خوب و سالم
  • نوشیدن شیر پاستوریزه
  •  خوب شستن سبزیجات
  • شستشوی کامل ظروف، لیوان‌ها و قاشق و چنگال با آب گرم و مایع ظرفشویی
  • رعایت بهداشت مناسب
  • شستشوی دست‌ها به صورت منظم و با استفاده از آب گرم و صابون خصوصا پس از رفتن به سرویس بهداشتی، پس از تعویض پوشک، قبل و بعد از آماده کردن غذا و پس از دست زدن به حیوانات

رعایت تمامی نکات فوق می‌توانند افراد را از ابتلا به این وضعیت باز دارند، از این رو باید تمامی آن‌ها را به دقت انجام داد. همراهان گرامی چنانچه پیرامون این مقاله نظراتی دارید یا دچار این عفونت شده‌اید، لطفا آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا