عفونت مفاصل در کودکان را جدی بگیرید

عفونت ممکن است در استخوان‌ها، مفاصل یا عضلات کودکان ایجاد شود. زمانی که میکروب‌ها بتوانند خود را به طریقی به مفصل برسانند و در آنجا تکثیر یابند، می‌توانند منجر به التهاب و عفونت مفصل (آرتریت) در کودکان شوند. عفونت مفاصل در کودکان بیشتر در سنین 3 تا 14 ساله رخ داده و پسران را بیشتر از دختران درگیر خود می‌نماید. توجه داشته باشید که عفونت مفاصل یک مشکل اورژانسی بوده و باید بلافاصله تحت درمان قرار گیرد. تشخیص دیرهنگام و پیشرفت بیماری می‌تواند منجر به تخریب بافت مفصل شود. برای مطالعه این مطلب، 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

عفونت مفاصل در کودکان

دلایل ایجاد عفونت مفاصل در کودکان

عفونت معمولا توسط باکتری‌هایی که در محیط زندگی ما وجود دارند، ایجاد می‌شود. شایع‌ترین باکتری که باعث عفونت استخوان، مفاصل یا عضلات در کودکان می‌شود، استافیلوکوک اورئوس نام دارد. باکتری‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی وارد بدن شوند. آن‌ها از طریق جریان خون وارد شده و به استخوان، مفصل یا عضله می‎رسند. پس از آن، باکتری‌ها از جریان خون خارج شده و در استخوان‌ها، مفاصل یا بافت‌های عضلانی تکثیر می‌یابند.

تشریح کامل این عفونت در مفاصل

عفونت‌های عمیق اغلب در مفاصل و انتهای استخوان‌های طولانی رخ می‌دهند. این نواحی شامل مفصل پا، زانو، مچ پا، شانه، آرنج و مچ دست می‌باشند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب گروه‌های عضلانی بزرگ ران، کشاله ران و لگن شایع‌ترین مکان‌ها برای عفونت‌های عمیق به شمار می‌روند. جریان خون در این نواحی باعث می‌شود که عفونت رخ دهد. خون رسانی به ستون فقرات، لگن و پاشنه نیز شبیه استخوان‌های طولانی بوده و عفونت‌ها اغلب در این مناطق نیز توسعه می‌یابند. عفونت به دلایل مختلف متوجه خطرات خاصی در کودکان می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کودکان زیر 3 سال به راحتی آلوده می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها به طور کامل توسعه نیافته و پوست آن‌ها به راحتی در معرض عفونت قرار می‌گیرد.
  • عفونت‌ها به سرعت از طریق سیستم گردش خون کودک و ساختار استخوانی گسترش می‌یابند.
  • آسیب به استخوان‌ها و مفاصل ناشی از عفونت می‌تواند منجر به بروز اختلال در رشد کودک شود و در عملکرد فیزیکی مشکل ایجاد نماید. عفونت مفصل در ران کودک بسیار جدی بوده و نیاز به جراحی دارد.

معرفی نشانه‌ها و علائم مرتبط با عفونت مفاصل

کودکان مبتلا به عفونت‌های استخوانی، مفاصل و یا عضلات معمولا دارای علائم زیر هستند:

  • تب
  • درد
  • محدود شدن حرکات در نواحی آلوده و معرض عفونت

علائم عفونت مفاصل در کودکان مشابه عفونت استخوان است، با این تفاوت که فرد اغلب دچار التهاب مفصل و داغی می‌شود. کودکان مبتلا به این وضعیت ممکن است بسیار زودرنج و بی‌حال باشند و از خوردن غذا اجتناب ورزند، همچنین احتمال استفراغ پس از خوردن غذا نیز وجود دارد. بسیاری از کودکان مبتلا به عفونت‌های استخوانی، مفصلی یا عضلانی اخیرا دچار آسیب شده‌اند و از آنجا که والدین تصور می‌کنند آسیب در طول زمان بهبود می‌یابد، ممکن است خیلی دیر متوجه بروز عفونت شوند. در صورتی که علائم بهبود نیافتند، باید بلافاصله کودک خود را به مراجع درمانی ببرید. پس از مراجعه به پزشک، تمامی علائم و نوع آسیب را به طور دقیق بازگو نمایید. پزشک پس از ارزیابی علائم و سوابق پزشکی، ناحیه دردناک را بررسی می‌کند. او ممکن است از کودک بخواهد که ناحیه آسیب دیده را به آرامی حرکت دهد تا متوجه شود که حرکت باعث افزایش درد خواهد شد یا خیر.

شناسایی آزمایشات مختلف جهت تشخیص

عفونت مفاصل در کودکان

آزمایشاتی که ممکن است به پزشک جهت تشخیص دقیق این وضعیت کمک کنند، به شرح ذیل می‌باشند:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس
  • ام آر آی
  • سونوگرافی

پزشک با انجام آزمایش بررسی می‌کند که آیا در اطراف استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، مایع وجود دارد و دچار التهاب شده است یا خیر. این اطلاعات به هنگام تصمیم‌گیری جهت درمان بیماری با آنتی بیوتیک یا جراحی بسیار کمک کننده خواهند بود.

روش‌های درمانی عفونت مفاصل در کودکان

دو روش برای درمان عفونت مفاصل در کودکان وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

◊ آنتی بیوتیک: تجویز آنتی بیوتیک‌ها عامل اصلی درمان عفونت‌ها محسوب می‌شوند و به دو صورت داخل وریدی و دهانی قابل تجویز می‌باشند. در روش داخل وریدی، کودک شما باید در بیمارستان بستری شود تا آنتی بیوتیک‌ها را از طریق ورید دریافت نماید. مدت زمان بستری کودک شما در بیمارستان، به شدت عفونت بستگی دارد. اکثر کودکان مبتلا به عفونت‌های استخوانی، مفصلی یا عضلانی حدودا 1 تا 2 هفته در بیمارستان بستری هستند. در روش دهانی، آنتی بیوتیک‌ها در خانه و از طریق دهان به کودک خورانده می‌شوند. مدت زمانی که برای رفع عفونت مفاصل در کودکان مورد نیاز است، حدودا 3 تا 4 هفته می‌باشد. مصرف تمام آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک و تکمیل کردن دوره درمان بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

◊ جراحی: در مواردی که عفونت‌ها خفیف باشند، آنتی بیوتیک‌ها به تنهایی می‌توانند این وضعیت را درمان کنند، با این حال، بسیاری از کودکان به جراحی نیاز دارند تا مواد آلوده از ناحیه بروز عفونت برطرف شود. این کار موجب کاهش فشار، کاهش التهاب و بهبود جریان خون می‌شود و موجب می‌گردد که آنتی بیوتیک‌ها به ناحیه آلوده دسترسی پیدا کنند. برای اکثر کودکان، انجام یک عمل جراحی کافی است، اما عفونت‌های شدید ممکن است جهت نابودی به دو یا چند عمل جراحی نیاز داشته باشند.

ارائه نتیجه کلی از مطالب این مقاله

عفونت مفاصل در کودکان

اکثر کودکان پس از عفونت‌های عمیق با درمان مناسب بهبود می‌یابند و به احتمال زیاد مجددا دچار آن عفونت نمی‌گردند. در بیشتر موارد، کودکان دچار مشکلات بیشتری نشده و به تمام فعالیت‌های خود بازمی‌گردند. به طور کلی زمانی که عفونت زود تشخیص داده می‌شود، شانس بیشتری برای بهبودی کامل وجود داشته و درمان بهتر انجام می‌گیرد، اما زمانی که این وضعیت پیشرفت کرده و دیر تشخیص داده شود، عفونت موجب آسیب بیشتر به استخوان‌ها، عضلات، مفاصل و سایر بافت‌های درگیر آن خواهد شد. کودکانی که به عفونت‌های جدی و طولانی مبتلا هستند، ممکن است دچار برخی مشکلات از قبیل لخته شدن خون، اختلال در رشد، تغییر شکل استخوان‌ها، شکستگی استخوان، نکروز و سفتی مفصل شوند، اما این موارد به ندرت رخ خواهند داد. کاربران محترم، در صورتی که درمان بهتری برای بیماری فرزند خود انجام داده‌اید و نتیجه بخش بوده، آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52