گل مژه و درمان گیاهی آن

گل مژه چیست ؟

شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که در لبه های پلک تان دانه های قرمز رنگ و متورم ظاهر شود که کمی دردناک نیز باشند.

این دانه های قرمز رنگ ممکن است تاثیرات منفی نیز بر روی زیبایی شما نیز داشته باشد. به این دانه های قرمز و متورم و نا زیبا گل مژه می گویند.

گل مژه چشم و درمان گل مژه چشم
برخی از افراد متاسفانه دایما این اتفاق برای شان می افتد و از این موضوع نیز خسته شده و رنج می برند.

اما سوالی که برای این افراد وجود دارد آن است که برای این مشکل چه کنند؟ آیا راه حلی برای درمان گل مژه وجود دارد؟ آیا امکان دائم آن وجود دارد؟

وجود زمینه های پوستی و همچنین وراثتی در بروز گل مژه بسیار تاثیر گذار است.

در همین ابتدا باید به این نکته نیز تاکید شود که در هنگام بروز گل مژه باید از لوازم آرایشی چشم پرهیز کنید زیرا که در پیشرفت این بیماری این وسایل موثر هستند. افرادی که پوست چربی دارند یا در محیط‌های آلوده زندگی و کار می‌کنند، افرادی که حرفه‌شان نجاری، جوشکاری، نانوایی، کشاورزی، صافکاری، نقاشی و… است و افرادی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و مرتب به چشم‌هایشان دست می‌زنند، مبتلایان به دیابت، درماتیت سبورئیک و افرادی که تغذیه مناسبی ندارند و اهل مصرف زیاد شیرینی یا تنقلات هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری و عود مکرر آن قرار دارند. خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر گل‌مژه می‌زنند چون هم بستر پوستی‌شان آماده‌تر است هم بیشتر از مواد آرایشی بی‌کیفیت و آلوده استفاده می‌کنند.

در فصل مدرسه نیز معمولا گل‌مژه بین کودکان شایع می‌شود چون مدرسه محیطی آلوده است و کودکان معمولا بهداشت را رعایت نمی‌کنند و زیاد چشمانشان را می‌مالند اما نگرانی اصلی این است که بعد از بهبود گل‌ مژه چه کنیم بیماری عود نکند.

پیشگیری از گل مژه

تنها راه پیشگیری، رعایت بهداشت است. نباید دست آلوده را به چشم برد و باید چشم‌ها را مرتب با شامپو بچه شست.

درمان گل مژه با گیاه همیشه بهار

همیشه بهار گیاهی دارویی با نام علمی Calendula Officinalis از خانواده آفتابگردان، علفی و یکساله می‌باشد.

ساقه‌های این گیاه در ایران به 20 الی 30 سانتی‌متر می‌رسد و بومی مناطق مدیترانه‌ای و گرمسیری می‌باشد.

ساقه و گل همیشه بهار مصرف دارویی دارد و از بذر برای ازدیاد گیاه استفاده می‌شود. گل‌های این گیاه در ساعت 9 الی 11 صبح همگی با هم شکوفا و در ساعت 16 الی 17 بسته می‌شوند.

ماده موثر مهم این گیاه کالاندولین است، افزود: خاصیت آنتی باکتریال دارد و سیستم ایمنی سطحی بدن را نسبت به باکتری‌ها و میکروب‌های محیطی مقاوم می‌کند به عبارتی پوست را مقاوم نگه می‌دارد.

از همیشه بهار در ایتالیا به عنوان ضد التهاب و تب‌بر استفاده می‌شود، در ایران برای رفع التهابات پوستی و نیز التهابات دهانی مثل تبخال مصرف می‌شود.

همیشه بهار برای درمان گل مژه چشم نیز استفاده می‌شود به این روش که گل و ساقه را همراه هر دم کرده و با پنبه آغشته به آن اطراف چشم مالیده می‌شود.

همچنین شما میتوانید در مطلبی دیگر از آسان طب راه و روشهای درمانی دیگر گل مژه یا همان افتادگی چشم را در این لینک ( درمان گل مژه ) مطالعه و استفاده کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا