فواید سبزیجات خوشمزه را بدانید

فواید سبزیجات از جمله کرفس، کدو، کاهو، ریحان و … برای سلامتی ما بسیار است. به عنوان مثال کاهو سرشار از ویتامین های A،B،C، دارای آهن، آهک، کلسیم، فسفر، منیزیم، ید، منگنز، روی و … است. همچنین دانه کرفس ضد رماتیسم، آرام بخش، ضد عفونی کننده، کاهش فشارخون، افزاینده دفع اسید اوریک، ادرارآور و … می باشد. در این بخش مهمترین فواید سبزیجات را به شما معرفی می کنیم.

1- فواید سبزیجات کاهو

به گزارش مجله پزشکی آسان طب کاهو که از گروه سبزیجات است، سرشار از ویتامین های A،B،C، دارای آهن ، آهک ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، ید، منگز ، روی ، سدیم و مس است. آب کاهو سرشار از مواد معدنی و ویتامین است . به طوری که داراری یک واحد ویتامین E برای هر 50 گرم و 7/17 میلی گرم ویتامینC برای هر 100 گرم کاهوی تازه است. و نیز دارای لاکتو-کاریوم ، عناصر فراروان مانند پتاسیم، فسفات، کبالت، آرسینک ، استرول ها ، ید ، کلر ، روی و کاروتن می باشد.

خواص کاهو

طبع تخم کاهو که از گروه سبزیجات است ، طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است. از خواص کاهو میتوان به هضم کننده غذا، محرک اشتها، ضد صفرا، مسکن اعصاب ، ضد دلهره ، ادرارآور ، کمی خواب آور ، شیر افزا ، ملین ، ضد تب ، ضد رماتیسم ، و ضد خونریزی و … اشاره کرد. کاهو در موارد التهاب و تشنگی ، رفع خارش ، جذام، جنون و و درد پستان، یبوست صفراوی ، تسکین درد قاعدگی، اضطراب و تشویش ، برونشیت های سخت ، سیاه سرفه ، تحریکات عصبی ، و رفع رماتیسم به کار می رود. خاصیت آن خنک و تشنگی را تسکین را داده و رنگ قیافه را باز میکند.

اگر بخواهند کاهو که از گروه سبزیجات است ،  زود هضم شود باید آن را بجای آبلمیو با کمی سرکه مصرف کرد. سالاد کاهو مانند تمام میوه ها و سالادها اشتها را تحریک می کند. کاهو غذای زود هضمی است و باعث شستشوی معده و روده ها می شود. کاهو پخته برای ازدیاد شیر مادر نافع است. دافع خماری و سستی می شود. کاهو به علت داشتن مس، خارش دهانه رحم را ازبین برده، از ترشحات بی رنگ جلوگیری میکند. و به علت داشتن املاح فراوان و بخصوص منگنز و روی، استفاده ازآن برای جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن آن نافع است. و به علت داشتن مقادیر زیادی سلولز، تخلیه امعا یا همان روده را آسان میکند و برای مبتلایان به یرقان، انسداد مجاری کیسه صفراو اشخاصی که کلسترول خونشان زیاد است و استعداد چاق شدن دارند بسیار مفید است.

فواید سبزیجات کاهو
فواید سبزیجات کاهو

همچنین دانه کاهو به مقدار یک قاشق مربا خوری جهت تنگی نفس ، سینه پهلو و سرماخوردگی مفید است. و اثر خوابآور دارد. و سبب قطع احتلام و متعادل ساختن شهوت دارد. زیاده روی در خوردن کاهو شهوت را کم می کند. کاهو را در مورد معالجه و درمان عصبانیت ، بی خوابی، دردهای اعصاب صورت ،تپش قلب، سرفه های عصبی و تحریکات بکار برد. برگ های کاهورا در سالاد با روغن و لیمو ترش و کمی نمک جهت رفع اختلالات تحریک پذیری اعصاب خودکار و اعصاب سمپاتیک و پاراسماتیک مصرف نمایید. کاهو به علت داشتن ماده ای به نام لاکتوکاریم خواب آور است و اثر مسکن و ضد تشنج دارد و برای افراد عصبی و درکم خوابی کاملا مفید است. جهت افزایش تحریک پذیری اعمال عصبی برگ های کاهو را به صورت خام یا پخته با روغن و لیمو ترش و کمی نمک طعام آن را اصلاح نمایند . کاهو از جمله سبزیجات مفید  است .

2- فواید سبزیجات کدو

کدو از گروه سبزیجات است ، تخم کدو حاوی مواد روغنی است همچنین درای قندهای گوانگون و پروتئن های مختلف ، فسفات ها نیتین ها ، هیدروکربوزی به نام ملین و استرول است.

خواص کدو

کدو که از گروه سبزیجات است ، طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و تر است. کدو دارای اثرات ضد کرم کدو،خنک کننده ، مرطوب کننده ، بازکننده ، سریع الهضم ،خونساز ، تصفیه کننده خون ، دارای اثرات ملین ، ادرارآور ، مغذی ، نرم کننده ، رفع یبوست ، رفع سو هضم، و همچنین ضد کرم تنبا، تونیک ، و تونیک اعصاب می باشد. به گزارش آسان طب کدو در دیابت نیز کاربرد دارد. تخم آن برای لثه نافع است. گل و میوه آن به عنوان ضد سم استفاده می شود. و در استعمال خارجی گشوت له شده آن را به عنوان ضماد خنک کننده درموارد تب های خیلی شدید روی سر و پاهای بیمار می اندازند. سبزیجات نقش مهمی در تامین ویتامین های بدن دارند . کدو از همین سبزیجات است .

محلول حاصل از دانه مغز کدو که از گروه سبزیجات است ،  در آب یا شیر که در اثر حرارت پخته شده باشد واجد اثر آرام بخشی بوده و رد دفع بی خوابی و تسکین درد ناشی از التهاب مجاری ادار موثر واقع می شود. کدو صراحی داریا خواص آنتی لیتیک ضد تشکیل سنگ دربدن، قی آور و مسهل است. از گوشت میوه آن به صورت ضماد روی محل سوختگی و التهاب و جوش و کورک می اندازند. از کدو حلوایی مربایی تهیه می کنند که مقوی بدن و مقوی اعصاب است . پوست کدو حلوایی را گرفته و بسوزانید تا سیاه شود و سپس در مقداری سرکه مخلوط کرده و به عنوان درمان پیسی یا برص هر روز چند مرتبه در محل بمالید تا بهودی کامل حاصل شود. خوردن روغن کدو برای معالجه افسردگی ، تشنج ، غم و غصه و ناراحتی و خمودگی اعصاب بسیار مفید و برای اختلالات پروستات مفید است. کدو از جمله سبزیجات مفید  است .

فواید سبزیجات فواید کدو
فواید سبزیجات فواید کدو

3- فواید سبزیجات کرفس

قسمت مورد درکان کرفس دانه، ریشه، تخم گیاه را پس از گل دهی در سال دوم برداشت می کنند. همچنین دانه آن ضد رماتیسم، آرام بخش، ضد عفونی کننده ، کاهش فشارخون ، افزاینده دفع اسید اوریک ، ادرارآور ، ضد درد ، ضد التهاب ، دفع مسمومیت ، ضد اسپاسم ، ضد باکتری ، محرک رحم ، شیرافزا ، مقوه قوه جنسی ضد انقباض، ضد تشنج، صفرا بردو مقوی معده ، ضد انقباض ، بادشکن ، ضد باکتری و قاعده آور است.

خواص کرفس

کرفس که از گروه سبزیجات است ، در نقرس ، بیماری فشار خون ، ورم فاصل ، بی نظمی های کبدی ، گرفتگی های عضلانی ، بی قرای عصبی ، گرفتگی های عضلانی ، دارای ترکیبات ضد اسپاسم ، ضد التهاب، و ضد درد است. افزایش فشار خون، آرتریت، و عفونت های مجاری ادرار، سرطان، احتباس ادرار و تحریک کننده مثانه به کار می رود. به گزارش اسان طب اثبات شده آلفالینولینک اسیدموجود در این گیاه ، اثر ضد التهابی دارد و در موارد التهاب مفصل و انقباض عضلانی ماهیچه کاربرد دارد. ریشه کرفس که از گروه سبزیجات است ،  قرن هاست در موارد آب آوردن انساج، نقرس، رماتیسم سنگ کلیه ، یرقان ، آسم مرطوب ، سرماخوردگی های ششی ، ضعف اعصاب ، زیاد شدن اسیداوریک خون ، ضعف اعمال دستگاه گوارش استفاده می شود. امروزه کرفس به علت پیشرفتها و امکانات کشاورزی در تمام سال در دسترس قرار دارد. اما مدت ها پیش زمانی که به عنوان یک گیاه تقویتی تمیز کننده موثر به کار می رفت. و فقط در زمستان بهار قابل برداشت بود.

فواید سبزیجات کرفس
فواید سبزیجات کرفس

آب کرفس به عنوان سبزیجات به صورت غرغره برای گلو دردهای خشک به دلیل اثر عفونی کننده اش مفید است. یومبلیفرون موجود در این گیاه هم یک آنتی پروستاگلندین است که ممکن است به دانه های کرفس اثر ضد التهاب و ضد التهاب مفصل بدهد. اپیال و لیموننن و یومبلیفرون همه ضد انقباض و ضد تشنج هستند. میزان بالای کلسیم در دانه های کرفس هم ممکن است درآرامش انقباضات عضلانی ماهیچه ها کمک کند. دانه های کرفس حاوی تعدای کانسییتونتس است که دارای ترکیبات ضد باکتری است همچنین آن یک ادرارآور است که میزان ادرار را افزایش می دهد. و باکتری مجازی ادرار را پاک می کند. آپیوا زیاد کننده ادرار است. همچنین تخم کرفس حاوی کلسیم بالاست که ممکن است نقش مهمی در کاهش فشار خون ایفا می کند. لیمونن دارای خاصیت مسکن است و به عنوان کم کننده اضطراب و استرس به کار می رود. آپیول یک مقوی رحم و یک قادع آور است.

لیمینوئیدهای تلخ و سدانولید موجود در دانه کرفس خاصیت ضد تومور قوی به شمار می آیند. تعداد دیگری از ترکیبات در دانه کرفس یافت می شود که اثر ضد سرطان زایی دارند. چون دانه کرفس موجب سقط جنین می شود ، به همین دلیل در زمان حاملگی منع کاربرد دارد. تخم کرفس دارای ترکیبات ضد التهاب و ضد رماتیسم است که برای التهاب مفصل و رماتیسم مفید است. نخم کرفس ادرارآور بوده و بهترین دارو برای تمیز کردن بدن از اسید اوریک است. بنابراین برای درمان التهاب مثانه و مشکلات مربوط کرفس از گروه سبزیجات  مفید است. در طی دوران گذشته پزشکان دانه کرفس را جهت بالا بردن حرارت بدن در برابر سرماخوردگی ، آنفلونزا ، آب آورن انساج ، انواع التهاب مفصل ، بیماریهای کبد و طحال به کار می بردند. بعلاوه مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که دانه کرفس برای تصفیه و افزایش فشارخون و حتی پیشگیری از سرطان مفید است. کرفس از جمله سبزیجات مفید  است .

دانه کرفس از جمله انواع سبزیجات است که  دارای خاصیت مهم ادرارآور است که ممکن است باعث کم شدن فشارخون شود. همچنین فشارخون شود. همچنین میزان قابل توجهی کلسیم دارد. که فشار خون را پایین می آورد. مدارک علمی هم نشان می دهد که ممکن است دانه کرفس به پیشگیری از سرطان کمک کند. آب کرفس به عنوان سبزیجات  اثر ادرارآور و رفع رسوبات ادراری و صفراوی دارد. مقوی اعصاب و غدد فوق کلیوی است. مصرف آن به علت خواص متعددی که دارد در درمان بیماری های مختلف موثر واقع می شود. زیرا اثر تصفیه کننده خون و ضد رماتیسم و نقرس و ضد عفونی کننده دارد. و به علاوه لاغر کننده نیز هست.

احتیاط:

الف)فقط از دانه هایی که جهت مصارف دارویی فروخته می شوند و یا از بذرهای طبیعی بدون سم استفاده کنید، زیرا اغلب بذرهای مخصوص کاشت را به سموم قارچ کش آغشته می کنند.

ب) در زمان حاملگی از مصرف آن خودداری شود.

ج) خوردن کرفس و نخم کرفس برای بیماران مبتلا به صرع مضر است، زیرا حملات آنها را تحریک می کند.

د) اشخاصی که به ورم کلیه مبتلا هستند نباید از کرفس استفاده کنند .

فواید سبزیجات فواید ریحان
فواید سبزیجات فواید ریحان

 

4- فواید سبزیجات ریحان

فواید سبزیجات ریحان بسیار زیاد است. ریحان یک سبزی خوشمزه است که در کنار سبزی های دیگر بر سر سفره میگذارند و طرفداران خیلی زیادی هم دارد.

سلامت دستگاه قلبی عروقی یکی از فواید ریحان ( فواید سبزیجات) می باشد.

یکی دیگر از فواید ریحان ( فواید سبزیجات) پیشگیری از سرطان ست. پس مصرف ریحان را فراموش نکنید. سلامت پوست و مو  و سلامت استخوان هم جزو مهمترین  فواید ریحان ( فواید سبزیجات) می باشد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن ریحان را فراموش نکنید.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35