ماموگرافی و تشخیص بیماری های سینه

برای جلوگیری از سرطان سینه، روش جدیدی به کار برده می شود که می تواند خانم ها را از اضطراب و ترس و نگرانی ناشی از این بیماری نجات دهد. اسم این روش نوین ، ماموگرافی می باشد. اما باید بدانید که ابتدا خانم ها باید از روش خود آزمایی توسط خود و سپس سونوگرافی استفاده کنند و بعد از آن در صورت تایید پزشک معالج ، مبحث ماموگرافی را انجام داد. خانم ها از سنین حدود 35-40 به بالا باید مدام تست های ماموگرافی و … را انجام بدند تا از انواع سرطان زنانه و بیماری های سینه در امان بمانند.

ماموگرافی و تشخیص بیماری های سینه

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی روشی می باشد که از حدود سی سال پیش تا الان به جهت سهولت در تشخیص سرطان سینه استفاده می شود. ماموگرافی نوعی عکس برداری با اشعه ایکس است که در واقع یکی از بهترین شیوه های غربالگری بیماری های سینه شناخته شده است.

تشخیص زود هنگام هر نوع سرطان، از پیشرفت آن بیماری سریعتر جلوگیری می کند و درمان و تسکین آن را آسان تر و امکان پذیرتر می سازد.

طبق اطلاعات پزشکی ضرر اشعه ایکس ناشی از مامو گرافی ، در مقابل فایده قدرت تشخیصی که باعث می شود فرد زودتر درمان شود و یا بهبود یابد، بسیار اندک و ناچیز است و خطرات آن به قدری کم است که باید آن را نادیده بگیرید.

نکات لازم در ماموگرافی

– پیش از انجام ماموگرافی، از مصرف عطرها ، مام، خوشبو کننده ها و اسپری های بهداشتی مخصوصا در زیر بغل ، حتما خودداری کنید ، چرا که بوی این مواد در کیفیت و میزان دقت در تشخیص بیماری موثر است.

– یک هفته قبل از دوران قاعدگی و زمان پریود، ماموگرافی را انجام ندهید؛ چون در این ایام سینه ها متورم و دردناک می شود و همین امر در تشخیص بیماری تاثیر گذار است.

– اگر ایمپلنت سینه انجام داده اید، حتماً قبل از انجام ماموگرافی، به ماموگرام اطلاع دهید.

– در زمان انجام ماموگرافی، لباس راحتی بپوشید که موقع انجام بتوانید براحتی آن را از بدن در بیاورید .

چه کسانی به مامو گرافی نیاز دارند ؟

– انجام موضوع ماموگرافی به خانمهایی توصیه می شود که دچار بیماری سینه ، مانند توده عفونت و یا نوعی کیست هستند. همچنین انجام آن برای کلیه زنان بالای 50 سال الزامی و ضروری است.

– همچنین برای زنان مبتلا به سرطان سینه ، برای کنترل و پیگیری درمان بیماری شان ضروری است.

– برای زنان سالم ، در سن 35 تا 39 سالگی عملیات ماموگرافی پایه پشنهاد اکید می شود و اما بعد از 50 سالگی تحت نظر دکتر ، بهتر است دو سال یکبار ماموگرافی برایشان انجام شود .

– اجرای ماموگرافی برای زنان کمتر از 35 سال، در صورتی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده قبلا مبتلا به بیماری و سرطان سینه شده باشد نیز الزامی است.

بهتر است بدانید تقسیمات سلولی در افراد کمتر از 35 سال ، با سرعت و پیشرفت بیشتری انجام می شود، در نتیجه انجام ماموگرافی در این دوره های سنی و تاثیر اشعه ایکس در ادامه آن، ممکن است بر میزان این فعالیت و همچنین تقسیم های سلولی اضافه کند و به طور کلی تعادل آن را بر هم بزند.

ماموگرافی

معاینه سینه در زنان سالم

پزشکان پیشنهاد می کنند که بهتراست خانم ها از 25 سالگی معاینه سینه انجام دهند. ولی در افرادی که مورد مشکوکی در سینه ندیده اند یا سابقه بیماری در خانواده آن ها نیست، میتوانند از روش خودآزمایی استفاده کنند وخودشان به معاینه سینه خود بپردازند.

معاینه سینه در خانه

– برای انجام این عمل بهترست پس از سیکل عادت ماهیانه ، که سینه در نرم ترین حالت خود میباشد و بعد از از دوش گرفتن اقدام کنید. به گزارش آسان طب در دو حالت خوابیده و نشسته، سینه ها را به دیواره ی قفسه سینه بفشارید و مطمئن شوید که چیزی توده مانند در زیر دست حس می شود یا نمیشود .

– به همین حالت می توان از طرفین سینه ها ، دست را آهسته و با ملایمت به مرکز سینه کشید و وجود یا عدم توده در سینه را بررسی کرد.

– با نگاه کردن درآینه و مقایسه سایز دو سینه می توان به مشکلات سینه ویا تفاوت دو سینه پی برد. اگر تفاوتی در اندازه و سایزسینه ها باشد و یکی خیلی بزرگ تر از سینه دیگر باشد، باید راه های درمانی متعدد دیگری را برای تشخیص بیماری های سینه امتحان کرد، برای این کار ابتدا باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد و با توصیه پزشک سونو و ماموگرافی را به سرعت انجام داد .

– همچنین در خودآزمایی ، پیشنهاد می شود نوک سینه ها را فشار دهید ، اگر مایه ای زرد یا سفید رنگ از نوک سینه خارج شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

– با توجه به رنگ نوک سینه هم میشود به تشخیص بیماری ها پرداخت . اگر رنگ نوک سینه ، بیش از اندازه واقعی قهوه ای باشد و به سیاهی بزند یا اگر به جز رنگ نوک سینه ، هاله ای قهوه ای رنگ در اطراف نوک سینه پراکنده شود، باید برای تشخیص و درمان این بیماری سریع به متخصص مراجعه کرد.

باید بدانید که

بیشتر زنانی که دچار درد سینه هستند ، مشکلات خوش خیم سینه دارند که مهم ترین و شایع ترین این مشکلات سینه های فیبرو کیستیک است که همراه با درد و ورم، هنگام قاعدگی است. اکثر زنان ایرانی از این مشکل رنج فراوانی می برند.

با داشتن رژیم غذایی علمی و کم چرب و با استفاده نکردن از کافئین و کنترل اضطراب می توان بر این مشکل غلبه کرد. به علاوه استفاده از ویتامین E و B کمپلکس که متخصص تجویز می کند. همچنین برای سرعت بخشیدن به بهبود و موفقیت در درمان آن، باید ورزش کرد و اضافه وزن را کاهش داد .

ماموگرافی چیست

ماموگرافی یکی از معاینات سینه است که برای جلوگیری از بیماری های سینه و سرطان سینه یا تشخیص ان انجام می شود. هر خانمی باید سالیانه این ماموگرافی را برای حفظ سلامت خود انجام دهد.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از اسان طب درباره ماموگرافی تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید. سعی کنید برای جلوگیری از سرطان سینه هم خودتان را در منزل معاینه کنید و هم ماموگرافی بروید.

گردآورنده : https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا