با عوارض حصبه آشنا شوید

عوارض حصبه متعدد می باشد ، ولی سه عارضه عود ، خونریزی از روده و سوراخ شدن روده از عوارض حصبه به خاطر میزان شیوع و اهمیت آنها موقعیت مشخص تری دارند که عارضه اولی پیش آگهی وخیمی ندارد اما موجب طولانی شدن دوره بیماری حصبه  می گردد، ولی دو عارضه دیگر حیات بیمار  مبتلا به حصبه را تهدید می کنند. حصبه یا تیفوئید بیماری عفونی حاد و اغلب شدیدی است که توسط سالمونلا تیفوزا ایجاد می شود و با تب، سردرد، گیجی، سرفه، بیحالی، بزرگی طحال، بثورات ماکولوپاپولر و لکوپنی مشخص می گردد. تیفوئید نمونه کلاسیک تب روده ای ایجاد شده توسط سالمونلاهاست .

عوارض حصبه چیست ؟

در این بخش در باره عوارض بیماری حصبه اطلاعاتی را تقدیم می کنیم. امیدواریم از مطالعه این بخش بهره کافی را ببرید.

عود از عوارض حصبه

مسئله عود در جریان حصبه بیشتر از سایر بیماری های عفونی جلب نظر می کند زیرا در زمانی که علایم بیماری فروکش کرده اند و تب قطع شده است تمایل واضح به بازگشت کلیه علایم وجود دارد . توضیح قانع کننده ای برای مساله عود وجود ندارد .شاید قرار گرفتن سالمونلاتیفی در داخل سلول میزبان و فعال شدن مجدد آن پس از مرگ سلول تا حدی توجیه کننده برخی از مسائل مربوط به عود باشد . معمولا یک مرحله بدون تب بین خاتمه بیماری اولیه و عود آن وجود دارد که به طور متوسط حدود یک تا دو هفته است ، ولی زمان های کوتاه حتی یک روز و طولانی تا 70 روز نیز گزارش شده است . عود از نظر بالینی با برگشت تب که در عرض 2 تا 3 روز به حداکثر می رسد و بسیاری از علایم بیماری از جمله راش که معمولا به شکل خفیف تر تظاهر می کنند ، مشخص می شود . و این از عوارض حصبه است .

خونریزی روده از عوارض حصبه

در هفته اول به ندرت شواهدی به نفع وجود خون در مدفوع وجود دارد اما این مقدار خون ناچیز ، وشاید تنها نشان دهنده وجود پرخونی در مخاط روده باشد . از اواسط هفته دوم به بعد خونریزی با شدت بیشتر حاصل می شود که به علت اروزیون عروق خونی درون زخم در پلاک های پیر می باشد . در خونریزی به مقدار متوسط ، اولین علامت ممکنست وجود خون در مدفوع و تغییرات مختصری در حال عمومی بیمار باشد . اما وقتی مقدار خونریزی بیشتر باشد سقوط درجه حرارت ، نبض ضعیف و نخی شکل و سایر علایم کلاپس پیدا می شود . در موارد خونریزی شدید ، درجه حرارت حتی به کمتر از نرمال می رسد و به علت اشکال گردن خون ریه ، بیمار عطش هوا دارد . اهمیت تعیین درجه حرارت در بیمار تیفوئیدی بسیار است زیرا برخی از مواقع خونریزی در داخل روده وجود داشته ولی هنوز دفع نشده است لذا با تغییرات درجه حرارت می توان به آن پی برد . هر چند که باید توجه داشت علت سقوط درجه حرارت در حصبه فقط خونریزی نیست .

سوراخ شدن روده عوارض حصبه

سوراخ شدن روده در گذشته خطرناک ترین عوارض بیماری حصبه بود زیرا بدون عمل جراحی بیشتر بیماران تلف می شدند . اگر چه کلرامفنیکل میزان مرگ و میر ناشی از این عارضه را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده اما تاثیری در میزان پیدایش آن نداشته است . خوشبختانه سوراخ شدن روده شایع ترین عارضه حصبه نیست و فراوانی آن را بین 0/7 تا 4/7 درصد در چهل هزار بیمار گزارش کرده اند .

عوارض ریوی عوارض حصبه

از عوارض نسبتا شایع، برونشیت است که اکثرا از شروع بیماری جلب نظر می کند و به آن برونکوتیفوس می گویند. گرفتاری پارانشیم ریه نیز به صورت موضعی ویا منتشر گاهی پیدا می شود و در این موارد در کشت خلط و خون بیمار می توان سالمونلا را یافت. وقتی پنومونی و پلورزی در هفته دوم و سوم بیماری در یک بیمار بدحال پیدا شود ارگانیسم مسئول اغلب پنوموکک ویا سایر مهاجمین ثانوی می باشد. لارنژیت و اولسراسیون دیواره خلفی حنجره یک عارضه دیررس و اتفاقی است. به علت بدی حال بیماران چندان توجهی به آن نشده و شاید در اتوپسی به این تغییرات پی برده شود. به ندرت ایجاد تنگی نفس شدید کرده و عمل تراکئوستومی ضرورت می یابد.

پلورزی از عوارض حصبه

پلورزی از عوارض نادرعفونت های سالمونلائی می باشد که اکثرا به صورت پلورزی سروفیبرینو و ندرتا پلورزی چرکی در هفته دوم و سوم بیماری خودنمائی می کند . این عارضه اغلب خفیف است به طوری که تنها در رادیوگرافی از ریتین بوجود آن پی برده می شود . زمانی که ضایعه شدید باشد با درد قفسه سینه ، اختلال تنفس و نشانه های مشخص وجود مایع در پلور تظاهر می نماید .

عوارض حصبه یا تیفوئید

ترومبوفلبیت از عوارض حصبه

ترومبوفلبیت وریدهای رانی وسافن داخلی پا بویژه در طرف چپ یک عارضه ناراحت کننده و مزاحم در دوران قبل از مصرف آنتی بیوتیک بود و به طور مشخص یک یا دو هفته بعد از آنکه درجه حرارت سقوط کرده و دوره نقاهت آغاز شده بود پیش می آمد . این عارضه به خصوص در افراد مسن شایع تر بود . در یک سری بیمار به طور کلی شیوع آن 3/2 درصد اما در بیماران بالای چهل سال وفور آن 7/2 درصد بود .

عوارض حصبه ادراری تناسلی

باکتریوری بدون نشانه عارضه شایعی است که در ابتدای بیماری وجود دارد اما به ندرت نفریت حقیقی همراه با هماتوری وادم پیش می آید . در چنین مواردی اصطلاح نفروتیفوئید بکار برده می شود . به گزارش اسان طب در یک سری مرکب از 360 بیمار ، میزان باسیلوری 22/5 درصد و پیلونفریت 1/94 درصد بود . سیستیت تیفوئیدی بسیار نادر است اما رتانسیون ادرار ممکنست ایجاد ناراحتی نموده و عفونت ادراری باکلی فرمها وسایر میکروبها سهولت پیش آید . در مرحله نقاهت خیلی بندرت ارکیت ایجاد می شود .

عوارض حصبه

سه عارضه عود ، خونریزی از روده و سوراخ شدن روده از مهمترین عوارض حصبه می باشد.

عوارض حصبه موضوع این بخش از اسان طب بود. حصبه یکی از بیماری هایی است که باید جدی گرفته شود و سریعا به فکر درمان ان بود.

منبع :

asanteb.com

‫5/5 ‫(1 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35