اهمیت عنصر ید Iodine

عنصر ید در آب دریا ، دریاچه ها ، مرداب های شور ، آب های معدنی گرم ، چشمه های شور ، آب های زیرزمینی وآبهای شیرین  فراوانست . عنصر ید شبه فلزی است که با غذا و آب اشامیدنی و بعضی میوه ها وارد بدن شده و از راه خون به غده تیروئید رفته و در آنجا تبدیل به هورمون تیروئید می گردد . غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد بر اثر کمبود عنصر ید بزرگ می شود . این بیماری در طب جدید گوارتر ساده نام دارد و چون غده تیروئید بر اثر غم و غضه نیز ممکنست بزرگ شود در گذشته بزرگی غده تیروئید را غمباد می نامیدند ، در حالی که گواتر سمی هنگامی است که غده تیروئید پر کار شده اما اندازه غده ممکنست بزرگ شده یا نشده باشد .

عنصر ید چیست ؟

مقدار عنصر ید که روزانه به بدن وارد می شود بر حسب نوع تغذیه و مناطق جغرافیایی متفاوت است و در مناطقی که ید در زمین و آب کمیاب نیست . بین 120 تا 150 گاما نوسان دارد . غده تیروئید در شرایط طبیعی برای عمل هورمونسازی خود شبانه روز به 70 گاما ، عنصر ید احتیاج دارد . مقدار عنصر ید در آب و خاک نواحی مختلف جهان متفاوت است .مثلا میزان ید در آب و خاک نواحی مختلف جهان متفاوت است . مثلا میزان ید در آب دریا وخاک مجاور دریا نسبتا زیاد است بدین جهت مواد دریایی وسبزیجات و میوه هایی که در سواحل دریا کشت می شود حاوی مقدار زیادی ید می باشند و به عکس در مواد غذایی که دور از دریا به ویژه در نقاط کوهستانی تولید می شوند کمبود ید مشاهده می گردد . لذا در چنین نواحی معمول است به آب اشامیدنی با نمک خوراکی مقداری ید اضافه میک نند . تا سکنه این نواحی دچار بزرگی غده تیروئید گواتر نشوند .

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO در تمام دنیا تقریبا 200 میلیون نفر از جمعیت دنیا مبتلا به گواتر می باشند . اکثر این افراد با مصرف ید معالجه می شوند . در ضمن رژیم غذایی آنها باید از نوع ماهی دریا ، میگو ، تخم مرغ ، آناناس ، لوبیا سبز ، هویج و پیاز غنی باشد و برعکس از انواع کلم و شلغم پرهیز نمایند . زیرا این مواد که گواتر زا میباشند ، محتوی ماده ای هستند بنام پروگواترین و این ماده در روده تحت اثر آنزیم ویژه ای مبدل به گواترین می گردد و گواترین باعث ایجاد گواتر ساده (بزرگی غده تیروئید) در جلو گردن خواهد شد .

اهمیت عنصر ید

عنصر ید ، عنصریست که در غده تیروئید به مصرف تهیه هورمون تیروئید می رسد . لذا برای پی بردن به اهمیت ید لازم است .

اعمالی که هورمون تیروئید در بدن انجام می دهد در زیر مختصرا بیان می کنیم :

1-هورمون تیروئید رشد و نمو بدن را تنظیم می کند . لذا بر اثر کمبود این هورمون علایم کم کاری تیروئید به وجود می اید در این بیماران ، کم کاری تیروئید در کودکان موجب کند ذهنی ، کوتاهی قد (کوتوله گی) ، بزرگی سر نسبت به تنه ، چین خوردگی پوست صورت ، بزرگی دهان و زبان می شود .

2- هورمون تیروئید تنظیم اعمال دستگاه هاضمه را به عهده دارد .

3-تنظیم دستگاه اعصاب

4-تنظیم دستگاه قلبی عروقی

5-تنظیم حرارت بدن و فعالیت عضلات

6-تنظیم ویتامین های مورد لزوم انسان

7-تنظیم عمل خونسازی

8-تنظیم تولید مثل . به گزارش آسان طب این اعمال مهم همگی به عهده هورمون تیروئید است که در بعضی موارد از ارگانهای دیگر نیز کمک دریافت می دارد .

9- آزمایشات انجام شده بر روی انسان و موش صحرائی نشان داده است کمبود ید ممکن است موجب افزایش سرطان غده تیروئید گردد.

عنصر ید چیست
عنصر ید چیست

عنصر ید برای سلامتی ما لازم است . البته ید هم مانند هر چیز دیگری در حد تعادل خوب است. نه بیشتر و نه کمتر.

شما میتوانید کمبود عنصر ید در بدنتان را با مصرف نمک ید دار جبران کنید.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از اسان طب درباره عنصر ید تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35