علت تکرر ادرار کودکان چیست ؟

علت تکرر ادرار متفاوت و فراوان است .  وقتی که در کودکی دیده می شود که قبلا دچار این عارضه نبوده است ، ممکن است نشانه بیماری ای چون عفونت دستگاه ادراری یا مرض قند باشد . نمونه ادرار کودک باید توسط پزشک آزمایش شود . بعضی از آدم ها ، حتی آدم های آرام ، ظاهرا مثانه هایی دارند که ادرار را به اندازه مثانه های متوسط نگه نمی دارند و این ممکن است به ساختار مثانه مربوط شود . ولی بعضی از بچه ها و همچنین بزرگسالان دچار تکرر ادرار می شوند . معمولا از نگرانی رنج می برند . گاهی اوقات این عارضه به تنش و فشاری موقتی مربوط می شود و گاهی اوقات مزمن است . حتی قهرمانان سالم و طبیعی هم قبل از شروع مسابقه هر پانزده دقیقه یک بار به توالت می روند .

علت تکرر ادرار کودکان
علت تکرر ادرار کودکان

علت تکرر ادرار کودک چیست ؟

به گزارش مجله پزشکی آسان طب وظیفه پدر و مادر است که در چنین اوقاتی ببینند چه چیزی باعث ایجاد تنش و ناراحتی کودک شده است . یا  علت تکرر ادرار چیست ؟ گاهی اوقات اوضاع خانه و گاهی هم ارتباط با سایر کودکان و یا در محیط مدرسه کودک را نگران می کند . گاهی هم ، همه اینها با هم ترکیب می شوند . یکی از داستان های عام در این زمینه داستان کودک کمرو و معلم بسیار جدی است . اضطراب و نگرانی کودک باعث می شود که مثانه او آرامش کافی برای نگهداری ادرار را نداشته باشد . در عین حال خجالت می کشد که اجازه بگیرد و به توالت برود . اگر معلم در مورد خروج از کلاس سخت گیری نشان بدهد ، اوضاع از آنچه که هست بدتر می شود . و همه اینها از علت تکرر ادرار است . بهتر است یادداشتی از پزشک بگیرید و نه فقط از معلم عذر خواهی کنید ، بلکه وضعیت خاص کودک را برای معلم توضیح بدهید و بگویید که مثانه او به این شکل کار می کند . اگر معلم اهل مدارا و پدر و مادر با درایت باشند ، یک ملاقات حضوری همه چیز را حل می کند .

علت تکرر ادرار کودکان
علت تکرر ادرار کودکان

گاهی در هوای گرم ، هنگامی که کودک زیاد عرق می کند و مایعات به اندازه کافی نمی نوشد ، ادرارش به شکل نا منظم و حتی هشت ساعت به هشت ساعت و حتی دیرتر دفع می شود و ادرار دفع شده هم کدر و بد بوست. همین وضع ممکن است در هنگام تب پیش بیاید .  به گزارش آسان طب در هوای گرم یا وقتی که کودک تب دارد ، باید دائما به او یادآوری کرد که آب بنوشد ، مخصوصا اگر خیلی کوچک باشد که نتواند به پدر و مادر بگوید که چه می خواهد.

مورد بسیار رایج ادرار دردناک در دختران دیده می شود و آن هم به خاطر تورم مجرای خروج ادرار است که یا به میکروب یا قارچ مبتلا شده ویا در اثر صابون زدن در هنگام استحمام می سوزد . این مساله باعث می شود که کودک دائما احساس کند که ادرار دارد یا از ترس نتواند کاری کند و یا هر دفعه چند قطره ادرار بیشتر نیاید . در واقع این امر از علت تکرر ادرار است . با پزشک باید تماس گرفت و نمونه ادرار را آزمایش کرد تا مطمئن شوید که کودک دچار عفونت ادراری نشده است . تا آن موقع کودک را در لگن آب گرم بنشانید . محلول لگن شامل آب گرم و نصف فنجان جوش شیرین یا سودا است . بعد از استحمام ناحیه خروج ادرار را آرام خشک کنید .

علت تکرر ادرار کودکان
علت تکرر ادرار

تکرر ادرار کودکان علل مختلفی دارد که در بالا به ان اشاره کردیم. اگر این مشکل درمان نشد حتما به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است به سلامت کودک لطمه زده و مشکل ساز شود.

گاهی وقتها هم این تکرر ادرار به خاطر اضطراب و یا ترس کودک از چیزی است.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

  1. سلام امید بسلامت باشید، پسرم چهار سال سن دارد، بعض اوقات هر ده دقیقه و یا بیست دقیقه ادرار میکند. روزانه در حدود یک لیتر آب و چایی می‌نوشد با سپاس منتظر پاسخ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35