حالات و دلایل زیاد عرق کردن و درمان

ترشح بیش از اندازه عرق  یا زیاد عرق کردن به چند حالت مشاهده می شود :

1-ترشح بیش از حد عرق محدود به قسمت های مخصوصی از بدن است . در این افراد کف دست ، کف پا ، زیر بغل ، زیر پستان ها و کشاله ران بیش از اندازه طبیعی عرق می کند . به نظر روانپزشکان این تعریق غیر طبیعی ، منشا عصبی و روانی دارد و بیشتر در افراد عصبی مزاج مشاهده می شود . دلیل آن این است که اینگونه افراد در هنگامی که آرامش عصبی دارند کمتر عرق می کنند . در مقابل پزشکان سنتی معتقدند نقاطی که بیشتر عرق می کند دارای غدد مولد عرق بیشتر می باشد .

دیگر حالات زیاد عرق کردن

2- در عده ای از افراد تنها یک عضو از اعضاء بدن ترشح بیش از حد طبیعی دارد . این افراد معمولا افرادی سالم و بدون عیب می باشند . روانپزشکان این حالت را هم مربوط به وجود حالت اضطراب در شخص می دانند اما مشاهده می شود که در حالت آرامش کامل عصبی نیز عضو مورد نظر در این افراد مرتب عرق می کند و اضطراب در کم و زیادی آن موثر نیست ، پزشکان سنتی علت این امر را وابستگی عضوی به عضو دیگر می دانند مثلا معتقدند افرادی که معده ای قوی دارند کف دست هایشان بیشتر از سایر افراد عرق می کند . به هر حال اینگونه تعریق نقص و عیبی برای بدن نیست و مبارزه با آن هم صلاح نمی باشد . مگر بطور موضعی و موقتی نه با داروهای خوراکی مثلا می توان برای کم کردن عرق دست ها مدتی آن ها را در محلول کلرو آلومینیوم و پرمنگنات پتاسیم گذاشت و یا از پودرهای خشک کننده استفاده نمود .

به علاوه باید عرض کرد برای کنترل زیاد عرق کردن پوست مار را پودر کرده و در کف دست ها بمالند ویا مار کشته شده را مقداری در دست بگیرند تا ماده ای که در پوست بدن او هست به کف دست ها آغشته شود عرق کف دست ها را به مقدار کافی نقصان می دهد .

3- گاهی ازدیاد ترشح عرق ، عمومی و مربوط به کل بدن است . این افراد نیز دو گروه می باشند : عده ای در اثر بیماری خاصی که دارند مانند مرض قند ، کم خونی ، چاقی و پر کاری غده تیروئید بیش از حال طبیعی عرق می کنند ، گروه دیگری افرادی هستند که فشار و نحوه ی گردش خون در پوست بدنشان به فرم خاصی است و یا تعداد غدد مترشحه عرق در پوست بدن آنان از سایر افراد به مراتب بیشتر است و در نتیجه مقدار ترشح عرق نیز در آنان از حالت طبیعی بیشتر می باشد . عرق زیر بغل آزارنده ترین بو  است .

مقابله با زیاد عرق کردن

افرادی که زیاد عرق می کنند باید بدن خود را مرتب شستشو دهند تا از پرورش میکروب ها در روی پوست بدن بخصوص در زیر بغل و لای انگشتان پا و کشاله ران جلوگیری شود و به محض احساس بوی بد و ناپسند از عرق بدن خود باید بدانند که قارچها یا باکتری ها ویا مخمر ها در روی بدن آنان اسکان یافته و باعث بوی نامطبوع شده اند . در این حالت لازم است با صابون های ضد عفونی کنده بدن خود را شستشو دهند . به گزارش اسان طب  در عده ای از افراد با وجود استفاده از صابون های گندزا باز هم بوی پایشان زایل نمی گردد . این افراد می توانند برگ سداب و برگ مورد را توما جوشانده و پای خود را مدتی در آب این دارو بگذارند و جوراب و کفش های خود را نیز با این آب شستشو دهند .

زیاد عرق کردن

زیاد عرق کردن دلایل زیادی دارد. وقتی بدن شما ضعف میکند ممکن است زیاد عرق کنید.

همچنین برخی ایام هوا واقعا گرم است.

برخی از بیماری ها هم باعث زیاد عرق کردن می شود.

اگر دیدید به صورت مشکوکی عرق میکند نزد پزشک بروید ، شاید دلیل خاصی دارد و باید درمان شوید.

منبع:

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35