Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
استخوان عانه یا پوبیس – مجله آسان طب

استخوان عانه یا پوبیس

استخوان عانه یا پوبیس قسمت قدامی استخوان هیپ را می سازد و شامل یک تنه و دو شاخه (فوقانی ، تحتانی) است . تنه دارای سه سطح (قدامی ، خلفی ، داخلی ) و یک کنار آزاد فوقانی است .

-سطح قدامی ، زبر و متوجه ران است و محل اتصال گروه داخلی عضلات ران است .

-سطح خلفی ، صاف است و قسمت قدامی جدار لگن کوچک را می سازد .

– سطح داخلی یا سطح سیمفیزیال یک رویه بیضی شکل است که با واسطه ی دیسک اینترپیوبیک در برابر استخوان عانه یا پوبیس طرف مقابل قرار می گیرد و پیوبیک سیمفیسیس را می سازد .

کنار فوقانی تنه  استخوان عانه یا پوبیس ضخیم شده است و به طرف جلو پیش آمده ، ستیغ عانه را می سازد که بر روی آن تندون ها و فشیاهای عضلات جدار قدامی شکم می چسبند . انتهای خارجی کنار فوقانی ، برآمدگی گردی می سازد به نام تکمه ی استخوان عانه یا پوبیس (تکمه ی عانه ) که تقریبا 2/5-3 سانتی متر تا خط وسط فاصله دارد . این تکمه ، محل اتصال رباط اینگوینال است و از روی پوست قابل لمس است ، ولی در مردان به علت عبور طناب اسپرمتیک از روی آن ، به خوبی لمس نمی شود .

شاخه فوقانی استخوان عانه یا پوبیس

در استخوان عانه یا پوبیس ادامه ی قسمت فوقانی – خارجی تنه است که به قسمت عقب و بالا و خارج امتداد دارد و در بالای سوراخ آبتیوریتور ، به استبیولوم می رسد .  به گزارش اسان طب در مقطع عرضی ، سه گوش است از این رو دارای سه سطح و سه کنار است :

-سطح پکتینیال ، سطحی است سه گوش که متوجه جلو و بالا است و از تکمه ی پیوبیس تا برآمدگی ایلیپیوبیک امتداد دارد . حد قدامی این سطح توسط ستیغ آبتیوریتور و حد خلفی آن توسط لبه ی یتز برجسته ای به نام پکتن پوبیس محدود می شود .

-سطح لگنی سطحی است صاف که در بالا ، توسط پکتن پوبیس و در پایین ، توسط لبه ی تیزی که کنار تحتانی شاخه ی فوقانی را می سازد ، محدود می گردد .

-سطح ابتیوریتور متوجه جلو و پایین است و ناودانی به نام ناودان ابتیوریتور آن را از عقب به جلو قطع می کند . کنار قدامی این سطح در جلو ، منطبق با ستیغ آبتیوریتور است و در عقب ، توسط کنار تحتانی محدود می شود .

شاخه تحتانی استخوان عانه یا پوبیس

شاخه تحتانی استخوان عانه یا پوبیس از قسمت تحتانی – خارجی تنه ی پیوبیس خارج شده و به سمت پایین ، عقب و خارج امتداد می یابد و در زیر سوراخ آبتیوریتور ، به شاخه ی اسکیوم متصل می شود .

شاخه تحتانی ، دارای دو سطح (قدامی یا خارجی ، خلفی یا داخلی ) و دو کنار است ، حد خارجی آن ، توسط لبه ی سوراخ آبتیوریتور و حد داخلی آن ، توسط کنار قدامی محدود می گردد .

-سطح قدامی زبر است و محل اتصال عضلات داخلی ران می باشد .

-سطح خلفی یا داخلی ، نزد مردان ، محل اتصال کورپس کورنوسوم است .

استخوان هیپ در کمربند لگنی  چیست ؟

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52