ویتامین ب 12 (b 12) یا کوبالامین

ویتامین ب 12 (b 12) یا کوبالامین  ماده ای به شکل بلور و به رنگ قرمز تند می باشد و پیچیده ترین ساختمان شیمیایی ویتامین ها را داراست . وجود اتم کبالت در مولکول این ویتامین از نکات قابل توجه آن است . ویتامین ب 12 یا کوبالامین به مقدار کم در بافت های حیوانی یافت می شود اما در بافت های گیاهی وجود ندارد . ویتامین ب 12  به مقدار بسیار کم برای بدن لازم است و گیاهخواران آن را از تخم مرغ وشیر به دست می اورند و گان های (گیاهخواران) که از هیچگونه غذایی با منشا حیوانی مانند شیر و تخم مرغ استفاده نمی کنند از کمبود کوبالامین رنج خواهند برد .

ویتامین ب 12
ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 چیست ؟

 خوشبختانه ویتامین ب 12  را می توان از نوعی کپک که برای ساخت آنتی بیوتیک استرپتومایسین به کار می برد به دست آورد و گیاهخواران می تونند از منابع تامین کننده ی آن بهره بگیرند . ویتامین b12 در تولید اسید نئوکلئیک و عمل پیچیده ی تقسیم سلول های بدن نقش اساسی دارد و همراه با اسید فولیک و آهن در ساخت سلول های قرمز خون اهمیت دارد . ویتامین b12 همچنین در تشکیل میلین که لوله روکشی برای رشته های اعصاب است نقش دارد .

ویتامین ب 12

منابع تامین ویتامین ب 12

به گزارش بخش سلامت سایت اسان طب مقدار ویتامین b12 مورد نیاز برای حفظ سلامتی به شیوه ای مطلوب و با دقت و اطمینان روشن شناخته شده نیست و هیچگونه توصیه ای برای مصرف روزانه آن در انگلستان وجود ندارد ، فقط مقدار بسیار کمی مورد احتیاج است و به مقدار بسیار کم یعنی فقط 1میکروگرم در روز را سازمان بهداشت جهانی برای بالغین کافی می داند . چنین مقدار کمی قریب به یقین در تمام رژیم های غذایی یافت می شود ، به غیر از رژیم های کاملا گیاهخواری . مثلا شیر که منبعی غنی از ویتامین ب 12 نیست در هر پینت 2 میکرو گرم دارد . بدن انسان معمولا از ذخیره کافی ویتامین b12 برخوردار است و تخمین زده اند که اگر انسان حتی تا پنج سال کوبالامین مصرف نکند می تواند آن را از ذخایر بدن خود تامین نماید .

بیشترین منابع تامین ویتامین ب 12 در رژیم غذایی مردم انگلیس گوشت ، آلایش معدی حیوانات و شیر است . کوبالامین در حرارت نسبتا ثابت است وفقط کمی در آب قابل حل است . بنابراین تلفات آن در پخت و پز ناچیز می باشد .

بعضی از اشخاص که قادر به جذب ویتامین ب 12 موجود در رژیم غذایی خود نیستند به نوعی بیماری سخت به نام پرنی سیوس انمیا یا کم خونی مهلک دچار می گردند ، که در ان کم خونی شدید با از بین رفتن رشته های اعصاب ستون فقطرات همراه است . روزگاری این بیماری کشنده بود اما امروزه با تزریق هیدروکسی کوبالامین با موفقیت قابل مداواست و چنین تزریقی هر سه ماه یکبار باید انجام گیرد . پرنی سیوس انمیا به علت فقدان عاملی درونی در معده است که برای جذب کوبالامین ضروری است . این بیماری ، بیماری کمبود نیست زیرا ، اگر عامل درونی نیز وجود نداشته باشد ، حتی اگر رژیم غذایی به اندازه کافی کوبالامین باشد پرنی سیوس انمیا رخ می دهد .ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین چیست ؟

ویتامین ب 12

شیر و گوشت از منابع ویتامین b12 است. تخم مرغ و ماهی و میگو هم جزو منابع این ویتامین است. سعی کنید حتما از این مواد غذایی استفاده کنید تا بدنتان دچار کمبود ویتامین ب 12 نشود.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا