فواید و خواص بی نظیر گیاه شیرین بیان

قسمت مورد استفاده گیاه شیرین بیان ریشه آن است و منطقه رویش و زمان برداشت گیاه شیرین بیان اروپا و مناطق جنوبی و مدیترانه ای و مناطقی از آسیا می باشد البته در اکثر نقاط ایران در نواحی شرقی، شمال شرقی و آذربایجان به فراوانی میروید. معمولا در اوایل بهار و یا فصل پائیز زمانیکه برگهای گیاه در حال ریزش و خشک شدن می باشد این گیاه کشت می شود و قابل ذکر است که گیاه شیرین بیان در مناطقی میروید که آفتاب بحد کافی داشته باشد. بدلیل آلودگی محیط زیست حائز کمال اهمیت است که از شیرین بیانی که بصورت ارگانیک کشت شده است استفاده گردد. گیاه شیرین بیان جزو مهمترین گیاهان طب سنتی ایرانیست که از دیرباز تا به امروز در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است به همین سبب ما در این مطلب از خواص درمانی گیاه شیرین بیان بیشتر صحبت می کنیم.

 

خواص گیاه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان آنتی اکسیدان، شل کننده عضلات صاف، ضد انقباض و تشنج، محرک سیستم ایمنی (محرک تولید اینترفرون، ازدیاد تشکیل آنتی بادی، محرک فاگوسیتوز، فعالیت ضد استرسی، تونیک و تقویت آدرنال، محرک غده تیموس)، ضد زخم معده، ضد التهاب، مهار کننده تومور، مهار کننده رادیکال های آزاد، ضد سموم کبدی، آنتی مالاریا، ملین ملایم، خلط آور، تسکین دهنده، ضد سموم قلبی، تنظیم کننده سیستم ایمنی، ضد درد، است.

همچنین گیاه شیرین بیان خاصیت محافظت کنندگی در برابر تابش اشعه های مضر، خاصیت کاهندگی ترشح اسید معده و محرک ترشح پانکراس را دارد.

گیاه شیرین بیان گیاه دارویی قابل توجه و مهمی است. این گاه محرک سیستم ایمنی است که خاصیت آنتی باکتریال، آنتی ویروس، آنتی تومور و فصل زخم معده قوی دارد و در ضمن باعث فعال شدن و تشدید خاصیت گیاهان دارویی دیگر می شود. ایران بیان تقریباً ۵۰ برابر از شکر شیرین تر است و وقتیکه در فرمول های ترکیبی گیاهان دارویی استفاده می شود از طعم بد این فرمول های گیاهی کاسته می شود.

جهت عفونتهای مجاری تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و زخم های ایجاد شده در طول مسیر جهاز هاضمه بویژه معده اثرگذاری  گیاه شیرین بیان  به ثبت رسیده است. مطالعات علمی نشان دادند که شیرین بیان باعث افزایش تولید و تهاجم سلول های سفید خون، تحریک تولید اینترفرون در بدن و افزایش تشکیل پادتن می شود.

چند مطالعه بالینی دیگر گزارش مشخص از خاصیت تنظیم کنندگی سیستم ایمنی این گیاه دارد: چنانچه . سیستم ایمنی بیش فعال باشد، شیرین بیان باعث آرام کردن آن و چنانچه کم فعال باشد شیرین بیان باعث تقویت آن می شود. یک گونه مشابه شیرین بیان بنام علمی G.utraleriSis خاصیت آنتی ویرال (ضد ویروسی) در مطالعات Vitro علیه ویروس هپاتیت B نشان داده است.

این گونه مشخص خاصیت ضد مسمومیت کبدی در مقابل الکل (اتانول) و 4 CCL از خود نشان داده است. در مطالعات ViVO شیرین بیان سطح آنزیمهای کبدی را که بواسطه اسید کولیک و تغذیه نامناسب بالا رفته باشد را پایین می آورد یکی از مواد مؤثره موجود در تمامی گونه های گیاه شیرین بیان گلیسیریزن میباشد.

تحقیقات جدید در کشور ژاپن نشان داد که گلیسیریرین مانع رشد و پیشرفت سرطان کبد و هپاتیت می شود. همچنین مطالعات جدید در کشور چین نشان داد که عملکرد این گیاه در درمان هپاتیت های مزمن ویروسی موفقیتی بالای ۷۰ درصد داشته است. ترکیب دارویی چیزی حدود یک دوره ۲ تا ۳ ماهه به بیماران داده می شود که نهایتاً در از بین بردن و بهبود علائمی مانند: بیقراری، بی اشتهایی شدید، اتساع شکم، تهوع و استفراغ مؤثر است. همچنین بهبود عملکرد کبد، کاهش اندازه کبد و طحال بزرگ شده مشاهده می شود.

گیاه شیرین بیان خاصیت متمایز علیه بیماری های قارچی و استرسی دارد. در مطالعات ViVO شیرین بیان خاصت قوی علیه تومورهای سرطانی و اثر محافظتی در مقابل تشعشعات مضر از خود نشان داد. شیرین بیان در بین عموم بیشتر به دو خاصیت مهم شهرت دارد یکی بخاطر خاصیت شبه استروژنی که دارد و به همین دلیل گیاه مفیدی برای یائسگی بوده و کاربرد دارد و دیگری بخاطر خاصیت ضد زخمی که دارد و به همین خاطر گیاه منتخب در درمان زخم معده و زخم دوازدهه (اثنی عشر) میباشد. شیرین بیان بخاطر خاصیت خلط آوریش یکی از اجزاء ترکیبی اکثر شربت سینه های گیاهی است. این گیاه در درمان زخمهای دهان نیز مؤثر است و در درمان عفونت های مجاری تنفسی مصرف می شود.

 

طرز تهیه و مقدار مصرف گیاه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان

بصورت عصاره، پودر، کپسول، قرص و دمکرده مصرف می شود.

عصاره: ریشه خشک به نسبت ۱ به ۵ با الکلی ۵۰ درجه ۳۰ الی ۶۰ قطره ۳ بار در روز.

دمکرده: ۱/۲ تا ۱ قاشق چایخوری  – از پودر ریشه در ۲۵۰ میلی لیتر آب داغ، ۱۵ دقیقه جوشیده سپس در سه نوبت (هر بار ۱ فنجان) نوشیده شود.

کپسول: ۲ الی ۸ کپسول سایز”00″در روز

پودر: ۱ الی ۲ قاشق چایخوری در روز

منبع: https://mag.asanteb.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا