نگهداری از خوکچه هندی های زیبا و 5 نکته کلیدی مراقبتی

برای نگهداری از خوکچه هندی و سلامتی خوکچه ها بهتر است بدانید، خوکچه هندی (Guinea Pig) جونده ای گیاهخوار است. دارای گردن و پاهای کوتاه، سر بزرگ و بدون دم که از رده پستاداران و از راسته ی جوندگان به حساب می آید. در اصل خوکچه متعلق آمریکای جنوبی می باشد و در قرن ۱۶وارد اروپا شده است. زندگی خوکچه ها در طبیعت بصورت گروهی میباشد. در هر گروه تعداد ماده ها زیاد است و شاید فقط یک خوکچه نر در گروه وجود داشته باشد (تعیین کننده قلمرو) معمولا از لانه حیوانات دیگر استفاده می کنند. در ادامه مجله آسان طب با نحوه زندگی و روش نگهداری از خوکچه هندی های زیبا و پنچ نکته کلیدی مراقبتی در مورد آنها آشنا می شویم.

نگهداری از خوکچه هندی های زیبا

خوکچه هندی نر، هم مثل خرگوش نر هرگز نمیتوانند با همجنس خود (یک خوکچه نر دیگر) در یک قفس زندگی کنند. دلیل این امر حس مالکیت و تعیین قلمرو میباشد که در حیوان نر وجود دارد. اگر خوکچه هندی شما تنهاست و در قفس نگهداری می شود. باید در محلی باشد که رفت و آمدها را ببیند. این عمل باعث اهلی شدن حیوان، جلوگیری از افسردگی، عادت کردن به محیط خانه و خانواده شما می شود.

مشخصات ظاهری خوکچه هندی و انواع نژاد خوکچه:

همانطور که اشاره کردیم، خوکچه جونده ای با قد و پاهای کوتاه میباشد. تعداد انگشتان خوکچه در دستان ۴ انگشت و در هر کدام از پاهای کوچکش ۳ انگشت می باشد. آنها دارای صورتی با گوشهای کوچک و کوتاه، بینی گرد و کوتاه، لبهای کوچک (لب بالایی دارای شکاف میباشد) وسیبیل دارند.

  • قد: ۱۵-۳۰ سانتی متر ( خوکچه هندی: ۲۰-۲۵سانتی متر)
  • وزن خوکچه بالغ : ۸۰۰گرم -۱کیلو گرم (خوکچه هندی:۷۰۰-۱۲۰۰ گرم)
  • طول عمر: ۴-۸ (با نگهداری صحیح تا ۱۰سال هم امکان پذیر می باشد)
  • دمای مناسب نگهداری از خوکچه هندی ها: ۱۸-۲۴ درجه سانتی گراد (برای خوکچه ها مخصوصا اگر باردار باشند دمای بیش از ۳۲درجه مرگبار می باشد).

برای انتخاب و نگهداری از خوکچه هندی و سلامتی خوکچه ها  لازم است بدانید نژادهای خوکچه هندی شامل 7 نژاد است که عبارتند از:

  • اتیوپیایی
  • امریکایی
  • پرویی
  • ساتین
  • سیلکی
  • تدی
  • کاکل دار سفید

محل و جایگاه نگهداری از خوکچه هندی :

خوکچه هندی و انواع نژاد خوکچه را می توان در آکواریوم یا قفس (باید دور کف قفس حداقل ارتفاع ۵ سانتی متر داشته باشد) نگهداری کرد. به شرط اینکه فضولاتش به بیرون پرت نشود. آکواریوم باید در فواصل زمانی کوتاهی تمیز و ضدعفونی شود، تا از بوجود آمدن بوی نامطبوع ادرار حیوان جلوگیری شود. برای بستر خوکچه هندی از پوشال یا خورده کاغذهای غیر سمی استفاده می شود.

خوکچه هندی و انواع نژاد خوکچه نیاز به حمام ندارند، مگر مواردی که خیلی کثیف شده باشد(با آب بدون کلر). کلر موجود در آب شهری باعث حساسیت پوستی حیوان میشود. ناخنها و موهای این حیوان باید در فواصل معینی کوتاه شوند و موهای بلند خوکچه برس کشیده شوند تا گره نخورند.

نگهداری از خوکچه هندی و انواع نژاد خوکچه در آکواریوم یا قفس (باید دور کف قفس حداقل ارتفاع ۵ سانتی متر داشته باشد) امکان پذیر می باشد.

تغذیه و خوراک انواع خوکچه های هندی:

میوه ها و سبزیجات مورد استفاده جهت استفاده کلیه حیوانات خانگی مخصوصا برای تغذیه خوکچه هندی باید خوب شسته شوند. خوکچه ها نیز، دندانهایشان مانند سایر جوندگان رشد قابل ملاحظه ای دارد. برای حل این مشکل، علوفه یونجه خشک و سنگ دندان در اختیار حیوان قرار دهید. در ذیل به غذاهای مضر و مفید جهت مصرف خوکچه هندی اشاره میکنیم:

  • سبزیجات:

گشنیز، شبدر، خیار، فلفل سبز، نعناع، جعفری، نخود فرنگی و غلاف آن، ریحان بروکلی، انواع کلم، هویج، کرفس، برگ چغندر، اسفناج، کاسنی، برگ تربچه، برگ تمشک، چمن، یونجه، تربچه، جوانه شبدر.

  • میوه ها :

هلو، گلابی، سیب، گوجه فرنگی، انبه، آلو، پوست هندوانه، آناناس، توت فرنگی، پرتقال، تمشک.

  • خوراکی های غیر مجاز :

انواع بیسکوییت ها، شیرینی ها، شکلات ها، گل آلاله، سیب زمینی، پیاز، ماست پاستا، جو پرک و هر گیاهی که داری پیاز می باشد و از پیاز می روید.

نگهداری از خوکچه هندی ، تغذیه و خوراک انواع خوکچه های هندی

تولید مثل در انواع مختلف خوکچه هندی:

خوکچه ها معمولا از ۶۰-۷۰ روزگی به بلوغ می رسند. تولد نوزادان بعد از ۹ هفته و در فصول گرم اتفاق میافتد. در هر بار زایمان معمولا شاهد تولد ۱-۵ نوزاد خوکچه با پوشش مو هستیم. بچه ها تا ۲-۳ هفتگی باید از شیر مادر تغذیه کنند.

تعیین جنسیت در خوکچه های بالای 3 هفته انجام می شود و باید در جای گرم انجام شود. خوکچه را به پشت بگیرید و در زمان کمتر از 5 ذقیقه معاینه کنید. اگر فاصله آلت تناسلی تا مقعد در خوکچه های ماده کمتر از خوکچه ماده میباشد.

در نگهداری از خوکچه هندی ، دانستن جنسیت حیوان ممکن است مهم باشد. تعیین جنسیت در خوکچه ها ، بالای 3 هفته انجام می شود.

بیماری های شایع شده در خوکچه هندی و سلامتی آن :

اکثر بیماریهای شایع در خوکچه و انواع نژاد خوکچه به دلیل عدم رعایت برخی مسائل بهداشتی و حتی تغذیه ای در مورد نگهداری از خوکچه هندی اتفاق میافتد. بنابرین اگر بیشتر در مورد بیماریهای شایع در حیوانات خانگی اطلاعات کسب کنید به سلامتی حیوان خود کمک خواهید کرد.

  • اسهال (به دلیل نگهداری نادرست و تغذیه نامناسب)
  • گرما زدگی
  • چرک تنفسی
  • سرطان دندان
  • بیماریهای پوسل
  • کمبود ویتامین ث(بنابرین حتما باید در تغذیه انها میوه هایی که سرشار ویتامین ث هستند گنجانده شوند).

بایدها و نبایدها جهت نگهداری از خوکچه هندی و سلامتی خوکچه ها:

برای نگهداری از خوکچه هندی ها باید مسایل مختلفی را در نظر گرفت و در مورد همه آنها اطلاعاتی داشت . حتی ممکن است در نظر نگرفتن یک مساله شما را دچار مشکلات فراوانی بکند. نکات مهمی که در نگهداری و مراقبت از خوکچه هندی حایز اهمیت می باشد عبارتند از:

  • خوکچه هندی مانند حیوانات جونده دیگر علاقه فراوانی به جویدن هر چیزی مثل سیم برق وسایل چوبی و … را دارند.
    بنابرین آنها را بدون مراقبت در خانه رها نکنید .
  • برای نگهداری از خوکچه هندی و سلامتی خوکچه ها هنگام گردش در بیرون از خانه میتوانید از قلاده های کمری مخصوص برای خوکچه استفاده کنید.
  • از آنجا که کلیه خوکچه ها مخصوصا آنهایی که دارای موهای فراوان وبلندی مثل خوکچه هندی مو بلند میباشند پس از بازگشت از محیط باز زیر بدن آنها را با فرچه خیلی نرمی و به آرامی پاک کنید. با این عمل علاوه بر باز شدن گره های ایجاد شده و هر چیزی که به بدن خوکچه هندی چسبیده باشد پاک میشود.
  • برای شستن سبزیجات و میوه جات مورد استفاده حیوان به هیچ عنوان از مایع ظرفشویی استفاده نکنید.
  • خوکچه ها هر روز به آب و فراوان تازه نیاز دارند.
  • به هیچ عنوان هسته هیچ میوه ای را در اختیار آنها قرار ندهید .
  • خوکچه ها نباید چاق شوند و باید جنب و جوش داشته باشند تا از بروز برخی بیماری ها در امان باشند.
  • جهت ننگهداری از خوکچه هندی یا هر حیوان خانگی دیگری قبل از به عهده گرفتن مسئولیت حیوان لازم است با داشتن اطلاعات کافی و آمادگی لازم اقدام نمایید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫2.7/5 ‏‫(6 نظر)‬

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر من خوکچه ام یک روز بعد از زایمان مرد
    اما بچه هاش هستن
    میشه همه نکات مربوطه رو برای مراقبت ازشون بهم بگید
    دمای محیط چقدر باید باشه
    چه مقدار شیر در چند وعده غذایی باید بهشون بدم
    و اینکه شیرخشکی که برای نوزاد سگ و گربه هست مشکلی نداره؟
    لطفا کمکم کنید من ازوقتی مادرشون مرده کارم شده گریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35