بیماری افسردگی شدید و عوامل ایجاد کننده

بیماری افسردگی شدید یک بیماری روانی است که با علایمی مثل غصه، گریه، گوشه نشینی، اهنگ غمگین گوش دادن، اضطراب، استرس و … همراه است. وقتی می گوییم بیماری روانی منظورمان این نیست که آن شخص دیوانه است. منظور این است که مشکلش روحی است نه جسمی. بهترین گزینه برای این بیماران مراجعه به روانشناس است. اگر بعد از چند جلسه روانشناس نتوانست مشکل او را حل کند احتما روانپزشک را پیشنهاد می کند تا با دارو او را درمان کند. ولی باید بدانید که بهترین پزشک برای این افراد خودشان هستند.

مقایسه کردن با دیگران، فکر و خیال، منفی نگری، اعتماد به نفس پایین و … همه منجر به این بیماری می شوند. شما باید یاد بگیرید که اول از همه فکرتان را درست کرده و مثبت اندیش باشید. همچنین فعالیت های ورزشی مخصوصا با اهنگ های شاد را در برنامه های خود بگنجانید. از همین الان اقدام به درمان مشکل کنید.

بیماری افسردگی شدید
بیماری افسردگی شدید

علل و عوارض بیماری افسردگی شدید

هر یک از ما انسان ها معمولاً در طول زندگی با مشکلات و حوادثی متعدد روبرو می شویم که در هنگام برخورد با آنها ممکن است دچار تشویش و اضطراب و یا غم و بیماری افسردگی گردیم. اغلب تجربه شده است کسانی که بر اثر مشکلات گوناگون بطور مقطعی غمگین و افسرده می شوند دچار عوارض خفیفی همانند عوارض بیماری افسردگی مزمن می گردند و به طور نسبی برخی از آن علائم را در خود مشاهده می کنند. بدیهی است که چنین اشخاصی را نمی توان بیمار فرض نمود.

می توان گفت افسردگی مزمن تنها زمانی عارض می شود که انتقال دهنده های عصبی که از سراتونین؛ نوراپی نفرین و دوپامین تشکیل می شوند و سیگنال های عصبی را از یک سلول مغز به سلول دیگر رله می کنند بدلایل ذکر شده و یا ناهنجاری های ژنتیکی محل این انتقال دهنده های عصبی تحریک شود که چنین شخصی معمولاً با عوارض گوناگونی مواجه می شود.

بیماری افسردگی شدید
بیماری افسردگی شدید

علائم بیماری افسردگی شدید

بی حوصلگی، عدم تمرکز ذهنی، عدم انرژی کافی و خستگی، لذت نبردن از زندگی، بی اشتهایی و یا پر اشتهایی، اختلال در الگوی خواب و وسواس ( OCD ) یعنی تکرار موضوعی به دفعات در مغز رو به رو می گردد که البته در مورد وسواس میتوان گفت گاهی در برخی از بیماران به صورت پیش در آمد ظاهر شده و در برخی دیگر با سایر علائم ذکر شده توام می گردد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که این بیماری در اغلب کشورهای صنعتی و رو به توسعه در حال افزایش بوده و بین اشخاص مختلف جامعه در سن های مختلف به خصوص سنین جوانی و سالمندی و بویژه در میان زنان به درجات خفیف تا شدید مشاهده می گردد. زندگی ماشینی امروز و عدم برآورده شدن خواست ها و آرزوها عامل مهمی در پیدایش این بیماری می باشد.

علل بیماری افسردگی شدید

در این قسمت مهمترین علل بیماری افسردگی شدید را برای شما اماده کرده ایم :

نقش استرس در بیماری افسردگی

  • نقش استرس در بیماری افسردگی شدید

استرس در صدر عوامل ایجاد کننده بیماری افسردگی به شمار می رود. استرس واکنش بدن نسبت به محرک ها است. این محرک ها می تواند درونی یا بیرون باشند. استرس یکی از عواملی است که باعث بر هم خوردن نظم اغلب دستگاه های بدن به خصوص قلب و مغز می شود معمولاً کسانی که به طور مرتب عصبی و مضطربند و نسبت به مسائل مختلف زندگی حساسیت فوق العاده نشان می دهند در جریان خون خود همواره با سطح نسبتاً بالایی از هورمون های فشار مانند آدرنالین مواجه هستند.

آدرنالین در اثر تحریک اعصاب سمپاتیک ترشح می شود و باعث می شود که انسان در برابر خطرات احتمالی خود را محافظت نماید.به گزارش آسان طب،لذا وجود مقدار متعادل استرس برای انسان مفید می باشد. ولی استرس بیش از حد لزوم در مدت زمان طولانی می تواند منجر به مجموعه مشکلاتی برای سلامتی بدن گردد و به بروز بیماری هایی همچون سردرد، تهوع، افزایش فشار خون، بیماری های قلبی، روماتیسم، آرتروز و صدها بیماری دیگر گردد.

اگر استرس در شخصی به مقدار بیش از حد زیاد و یا بیش از حد کم وجود داشته باشد باعث اختلال در تعادل مواد شیمایی مغز و نهایتاً بروز افسردگی می شود.

نقش ویروس در بیماری افسردگی

  • باکتری ها و ویروس ها در بیماری افسردگی چه نقشی دارند؟

باکتری ها و ویروس ها عوامل دیگری هستند که می توانند در بروز بیماری افسردگی موثر باشند. باکتری ها و ویروس ها عامل بیماری های مختلفی در انسان می باشند.

شمار بسیاری از بیماری ها را سابقاً به علل عصبی و یا عوامل دیگر مرتبط می دانستند که امروزه ثابت شده است علت بروز آن ها وجود این جاندارن میکروسکوپی می باشد.

معمولاً در طب جدید بر حسب نوع باکتری ها داروهایی تجویز می گردد که با تاثیر گذاری بر شروع و یا ادامه پروتئین سازی، فعالیت آن ها را منع کرده و از آنجاییکه پروتئین سازی مهمترین عامل حیاتی این موجودات می باشد باعث درمان بیماری ایجاد شده می شوند.

ولی در مورد ویروس ها این عمل مناسب نیست. زیرا ویروس ها اغلب از دستگاه ترجمه میزبان برای پروتئین سازی استفاده می کنند و هرگونه آسیب رسانی به این موجودات باعث آسیب رساندن به سلول های میزبان شده و در نهایت مبارزه با بیماری ایجاد شده عملاً غیر ممکن می گردد.

ثابت شده است که ویروس ها و باکتری ها در ایجاد زخم های دستگاه گوارش و ایجاد برخی از سرطان ها نقش عمده داشته و در بروز بسیاری از بیماری های دیگر از جمله افسردگی نقش دارند.

در این مورد می توان به یک نوع بیماری ویروسی موسوم به بورنا که در حیوانات یافت می شود اشاره نمود. این حیوانات بیمار در هنگام راه رفتن تلو تلو می خورند و نمی توانند تعادل خود را به خوبی حفظ کنند.

محققانی که درباره این حیوانات مطالعه نموده اند متوجه شده اند که ویروس عامل این بیماری به سلول های معینی در مغز حمله ور شده و در کار آن ها اختلال ایجاد می نماید. این سلول ها مسئول کنترل حرکات و تنظیم عواطف و احساسات به شمار می آیند. بنابراین ممکن است بین این بیماری ویروسی و افسردگی رابطه ای وجود داشته باشد.

بیماری افسردگی شدید
بیماری افسردگی شدید
  • تغذیه عامل درمان یا ابتلا به بیماری افسردگی است؟

تغذیه غلط نه تنها یکی از علل عمده بروز بیماری افسردگی می باشد بلکه عامل بسیاری از بیماری های دیگر انسان می بایست قلمداد شود. بدون تردید بسیاری از بیماری های بشر امروزی نظیر سرطان ها، زخم های دستگاه گوارش، روماتیسم، آرتروز و سایر بیماری ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به نوع تغذیه شخص بستگی داشته و با آن ارتباط دارد.

متاسفانه تغذیه امروزی بشر بیشتر به جهت رفع گرسنگی صورت می پذیرد و نه در جهت رفع نیازهای بدن به مواد مفید موجود در غذاها.

بدن ما از سلول های فراوانی تشکیل یافته که جهت انجام درست وظایف خود نیاز به انرژی و مواد مختلف دیگر دارد. بدبختانه غذا های پالایش شده امروزی هر چند نیاز سلول های بدن انسان را جهت اعمال و فعالیت های عادی خود به انرژی مرتفع می سازد. اما فاقد مواد مفید و فوق العاده موثر دیگری همجون ویتامین ها، املاح معدنی، هورمون ها و آنزیم ها می باشند. که وجود هر یک از این عوامل به تنهایی می توانند مسیر بیماری یا تندرستی را در سازواره جسم انسان تعیین نمایند. اثرات مفید تغذیه سالم در روند بهبودی بیماری ها و همچنین جلوگیری از بیماری ها کاملاً واضح و بدیهی است. به طور مثال اثرات مواد غذایی پروتئینی که دارای درصد بالایی از اسید «آمینه تریپتوفان» باشند. در ترشح سراتونین در مغز و بهبود نسبی حال بیماران مبتلا به افسردگی کاملاً مشهود می باشد. بنابراین می بایست هر شخص بیمار قبل از شروع درمان بیماری خود کیفیت و کمیت تغذیه خود را تنظیم نموده و در رژیم غذایی خود تجدید نظر نماید.

نقش اختلالات بدن در افسردگی

  • اختلال در ارگانهای مختلف بدن چه تاثیری بر افسردگی دارد؟

جسم انسان از ارگان های مختلفی تشکیل یافته که اختلال در عملکرد هر کدام از آنها به طور مستقیم بر کار سایر عضو ها تاثیر می گذارد.

هم اکنون آمار های رسمی در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که بیش از 20 درصد کسانی که دارای افسردگی مزمن هستند به نوعی از کم کاری غده تیروئید رنج می برند و پس از آزمایش های گوناگون کمبود هورمون های تیروئیدی در آن ها مشاهده شده است.

بین هورمون های غدد فوق کلیوی و غدد جنسی و عملکرد ضعیف آنها با افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارد.

همچنین بیماری های دستگاه گوارش را می توان یکی دیگر از علت های بروز افسردگی دانست زیرا دستگاه گوارش هورمون های مختلفی را هم چون «گاسترین، سکرتین، سوماتواستاتین و سایر هورمون ها را جهت هضم و جذب غذاها ترشح می کندکه وجود بسیاری از آنها در نقاط مختلف مغز و خون ثابت شده است.

طبیعی است که بیماری های دستگاه گوارش نظیر زخم های معده و سایر بیماری های مربوطه موجب بر هم خوردن تعادل این هورمون ها شده که این عدم تعادل در طی مدت زمان نسبتاً طولانی تاثیرات منفی در کار کلیه اندام های بدن بخصوص در مغز بر جای می گذارد.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان افسردگی به اینجا ( درمان افسردگی ) مراجعه کنید.

بیماری افسردگی
بیماری افسردگی

بیماری افسردگی یکی از بیماری های روحی شایعی است که خیلی از افراد به ان دچار شده اند ولی ان را انکار میکنند.

منبع : ASANTEB.COM

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52