کمر درد شدید بر اثر آسیب های ورزشی

مهارت برای تشخیص شدت آسیب هایی که در فعالیتهای ورزشی بر ستون فقرات وارد می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر ساله در فصول ورزشی، داستان هایی در مورد ورزشکارانی که در محیط ورزشی دچار آسیب ستون فقرات شده اند شنیده ایم. در اینگونه ورزشکاران بر اثر عدم آگاهی اطرافیان و به حرکت درآوردن غیر اصولی فرد مصدوم، موجبات پارگی نخاع و معلولیت فراهم آورده شده است.در این مطلب از مجله پزشکی آسان طب شما با کمر درد شدید و نحوه تشخیص صدمه وارد شده آشنا می شوید.

کمر درد شدید

کمر درد شدید و علائم آسیب ستون فقرات 

اگر مربی و یا افراد مسئول در مواردی که نسبت به آنها قویاً اشاره شد، اطلاعات کافی داشته باشند و با احتیاط نیز عمل نمایند، از وقوع بسیاری اتفاقات ناگوار جلوگیری خواهد شد. صدمات وارد بر ستون فقرات دارای علائمی است که بلافاصله قابل تشخیص می باشند. علائم آسیبهای ستون فقرات به قرار زیر می باشند:

1. ممکن است در یک طرف و یا هر دو طرف ستون فقرات اسپاسم ایجاد شود. اگر اسپاسم در یک طرف ستون فقرات ایجاد شود، ورزشکار بدن خود را به همان طرف خم می کند.

2. وجود یک نقطه حساس در موضع صدمه دیده.

3. ایجاد درد موضعی و یا انتشار درد در ناحیه پایین کمر. اگر فعالیت ورزشی ادامه یابد درد مزبور تش دید می شود (در طول عصب سیاتیک). درد ممکن است به طرف یک یا هر دو پا انتشار یابد.

4. به دلیل درد و اسپاسم، در پایین کمر حرکت محدود می شود. علاوه بر علائم فوق که مشخص کننده صدمات پایین کمر بودند، از آزمایشاتی نیز میتوان استفاده کرد.

آزمایشهای تشخیصی برای کمر درد شدید 

این آزمایشات بر روی ورزشکار با کمر درد شدید صورت میگیرد تا محل دقیق صدمه مشخص شود. آزمایشات استاندارد زیر برای تعیین انقباض غیرطبیعی و درد در ناحیه پایین ستون مهره ها به کار گرفته میشود.

آزمایش در حال ایستاده

ورزشکاری که مبتلا به کمر درد شدید در پایین کمر است، هنگامیکه بر روی دو پا می ایستد علائمی در او آشکار می شود. او ممکن است از ضعف ساقها و درد پایین کمر شکایت داشته باشد و یا ناحیه پایین ستون فقرات از تحرک کافی برخوردار نباشد. انقباض غیرطبیعی در یک طرف و یا در دو طرف ستون فقرات او ممکن است وجود داشته باشد. اگر انقباض غیرطبیعی فقط در یک طرف ستون مهره ها باشد، ورزشکار بدن را به همان جهت متمایل میسازد (اسکولیوز).

آزمایشات نشسته

کمر درد شدید

1. ورزشکار روی یک صندلی در انتهای آن می نشیند و کف پاها را بر روی زمین قرار می دهد. سپس بالا تنه را به طرف جلو خم کرده و سعی در لمس کردن پاشنه های پای خود توسط سر انگشتان دست می نماید. اگر در ناحیه پایین کمر اسپرین یا همان پیچ خوردگی اتفاق افتاده باشد، ورزشکار به هنگام خم کردن بالاتنه به طرف جلو احساس درد خواهد کرد. اگر دیسک بین مهره صدمه دیده باشد، خم کردن بالاتنه به طرف جلو غیرممکن خواهد بود.

2. همانند حالت قبل، ورزشکار بر روی یک صندلی در انتهای آن مینشیند و پاها را بر روی زمین قرار میدهد. در چنین حالتی سعی در به چرخش درآوردن ستون فقرات در یک جهت و آنگاه در جهت دیگر می نماید (دو پا باید ثابت باشد). اگر صدمه ای در پایین ستون مهره ها وجود داشته باشد، در آن ناحیه احساس درد خواهد شد.

3. ورزشکار به نحوی روی میز به پشت دراز میکشد که هر دو ساق در انتهای دیگر میز آویزان شود. در این حالت ورزشکار به آرامی مفصل لگن مربوط به ناحیه ای که صدمه خورده است را به روی شکم خم می کند، اگر قسمت پایین ستون مهره ها دچار صدمه شده باشد، هنگام خم کردن مفصل لگن، در پایین ستون مهره ها درد احساس خواهد شد.

4. ورزشکار بر روی هم بازی به پشت دراز میکشد، سپس هر دوران را تا آنجایی که مقدور باشد به طرف شکم خود میکشد. یک چنین حالتی بر روی مفصل کمری خاجی ایجاد فشار می کند، و بنابراین اگر صدمه ای وجود داشته باشد درد احساسی خواهد شد.

5. همانند حالت قبلی ورزشکار بر روی میزی دراز میکشد و هر دو ران خود را به طرف شکم میکشد. از همین حالت ورزشکار ابتدا یک زانو و سپس زانوی دیگر را باز می کند. این حرکت باعث کششی عصب سیاتیک می شود. بنابراین اگر صدمه ای وجود داشته باشد. همراه حرکت فوق درد احساس می شود.

کمر درد شدید و صدمات بافتهای نرم پشت 

کمر درد شدید

اکثر بافتهای نرم پایین ستون مهرهها در معرض صدمه قرار دارند. پیچیدگیهای شدید، ضربات مستقیم و یا کشیدگی یا استرین مزمن منجر به صدمات بافتهای نرم می شوند. استرین مزمن ناشی از شکل غلط و یا استفاده مکانیکی نادرست از بدن در هنگام فعالیت ورزشی صورت می گیرد. عواملی که منجر به پارگی و یا کشیدگی لیگامنت های حمایت کننده پشت می شوند ممکن است به عضلات نیز آسیب وارد نمایند. استرین و اسپرین مکرر موجب خواهد شد تا بافتهای حمایت کننده ستون فقرات قدرت خود را برای حمایت ستون فقرات از دست بدهند.

کبودی پشت

وقوع استرین و اسپرین در پشت بیشتر از کبودی می باشد. ولی پهنی و گستردگی این ناحیه از بدن باعث شده است که در فعالیتهای ورزشی به کبودی نیز مبتلا بشود. ضربات شدیدی که بر پشت وارد می شوند منجر به کبودی در این ناحیه از بدن می شوند. کبودی پشت از شکستگی مهره قابل تمیز و تشخیص می باشد ولی در بعضی موارد این تشخیص فقط توسط عکس صورت میگیرد. اما به طور کلی کبودی پشت دارای علائمی می باشد. این علائم عبارتند از: درد موضعی، اسپاسم عضلانی و حساسیت در یک نقطه، ضمناً در کبودی پشت یک قسمت متورم ممکن است قابل رؤیت باشد. بعد از کبودی پشت جهت درمان، استفاده از سرما و فشار تا 24 ساعت معمول است و به دنبال آن استفاده از حرارت سطحی کمک به بهبود سریع تر محل صدمه دیده میکند. اگر کبودی مشکل حرکتی و یا معلولیت حرکتی برای ورزشکار تولید کند از گرمای عمقی به شکل اولترا ساند، میکرو ویوودیاترمی باید استفاده کرد، تا بدین وسیله برگشت به دوران اولیه سریع تر صورت گیرد. ماساژ یخ همراه با کشش تدریجی برای بافتهای نرم پایین کمر مثمرثمر خواهد بود. معمولاً بعد از کبودی پشت دوران ناتوانی ورزشکار بین دو روز تا دو هفته می باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من ۱۷ سال بیشتر ندارم و دچار این کمر درد ها شدم ورزش هایی مثل شنا،والیبال و ..انجام میدم.بعضی وقت ها که میخوام بلند شم کمرم شدید میگیره جوری که اصلا نمیتونم تکون بخورم. به نظرتون باید چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35