انواع عطر و دانستنی هایی مفید درباره آن

پدیده ای با عنوان عطر و شناخت انواع عطر از دیرباز مورد توجه انسان بوده و تا مدت ها از آن در موارد مختلفی از جمله خوشبو کردن بدن و یا آیین مذهبی و مناسبت ها استفاده می شده است. با اختراع ادوکلن در قرن هجدهم به طور کامل یک دگرگونی در صنعت عطر اتفاق افتاد و قدمی فراتر از آنچه تا آن زمان بود پیش رفت و طولی نکشید که استفاده از انواع عطر تبدیل به پدیده ای فراگیر برای همگان شد. امروزه کمتر کسی را می توان سراغ داشت که علاقمند به استفاده از انواع عطر و ادوکلن نباشد و شاید هر انسانی علاقمند به بیشتر دانستن درباره این موضوع جذاب و تفاوت های محصولات مختلف عطر باشد. در این مقاله هدف ما معرفی این محصولات و موارد کاربرد آنها می باشد.

انواع عطر

درباره انواع عطر و دنیایی سحرآمیز و دل انگیز

دنیای عطر به قدری وسیع و متنوع است که شاید کمتر کسی تفاوت بین محصولات مختلف و انواع عطر را بداند و بتواند آنها را در دسته بندی های جداگانه قرار بدهد. این مسئله از آن نظر دارای اهمیت است که محصولات مختلف در دنیای عطر دارای کاربردی متفاوت از یکدیگر هستند و برای حصول بهترین نتایج در استفاده از انواع عطر باید روش به کارگیری هر عطری را به طور متمایز از دیگری دانست. در این دسته بندی می توان به عناوینی همچون پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن، اوفرش و… اشاره کرد که تفاوت اصلی آنها در غلظت عصاره روغنی روایح متنوعی است که در آنها به کار رفته و هر کدام دارای زیر مجموعه های مختلف و جالبی برای خود می باشد. مجله پزشکی آسان طب به علاقمندان به دنیای جذاب عطر و انواع عطر توصیه می کند ادامه این مقاله را با دقت مطالعه فرمایید. 

اسانس یا عصاره روغنی گیاه

به بخش پارافینی عطر اسانس گفته می شود که به صورت خالص فاقد تعادل و رایحه روح نواز عطر است. از این اسانس در طی فرایندی مخصوص و ترکیبات مختلف می توان محصولی به نام عطر را ساخت که موضوع بحث همین مقاله است.

روایح اصلی در انواع عطر

در دنیای سحرانگیز انواع عطر ها دو زیر مجموعه وسیع و متنوع وجود دارد با عناوین عطر سرد و عطر گرم. جالب است بدانید که تعیین کننده گرما و سرمای عطر مربوط به روایحی است که با نام رایحه های اصلی در انواع عطر شناخته شده و معمولا در تمامی خانواده بزرگ عطرها از این روایح استفاده می شود. این روایح شامل عطر انواع گلها و گیاهان خوشبو، چوب صندل، میوه های مختلف، گیاهانی با روایح قوی و دل انگیز، روایح شرقی و… می باشند. در این میان می توان از معروف ترین این روایح یاد کرد که شامل یاس بنفش، ترنج، کندر، نعناع هندی، رز و مریم، وانیل، اکالیپتوس، بادیان رومی، کاج و صندل، بهار نارنج، گل سرخ، اسطوخودوس، زنبق زرد، پرتقال و لیمو و… می باشند. این روایح دل انگیز و رویایی ما را با خود به سرزمین هایی دور برده و می توانند احساسی همچون سرمای جنگل یا گرمای گل سرخ را در قلب و روح ما ایجاد نمایند.

راز ماندگاری انواع عطر در چیست؟

انواع عطر

شاید برای همه ما عجیب باشد که چطور ممکن است ماده ای متشکل از الکل و عصاره های روغنی گیاهان بتواند اثری ماندگار داشته باشد. هر دوی این مواد در مدت زمان کوتاهی در هوا پخش شده و از بین می روند پس چگونه می توان این دو ماده را در یک جا ماندگار نگاه داشت؟ راز این ماندگاری در حلقه گمشده ایست که در نقطه دیگری از طبیعت یافت می شود. در کیسه کوچکی به رنگ شکلاتی در زیر شکم آهوی ختن که به آن مشک می گویند و در ماده ای دور انداخته شده توسط نهنگ عنبر که به شکل توده هایی در سواحل اقیانوس پیدا می شوند. این دو ماده عجیب یعنی مشک و انبر در واقع از اصلی ترین و گرانقیمت ترین عناصر ترکیبات درون انواع عطر هستند که وظیفه تثبیت کردن روایح مختلف را بر عهده دارند. هر یک از انواع عطر ها که دارای قدرت ماندگاری بیشتری باشد از یکی از این دو ماده در آن به مقدار بیشتری به کار رفته است.

پرفیوم دارای غلیظ ترین عصاره روغنی

پرفیوم یا عطر کلاسیک در واقع دارای غلیظ ترین عصاره روغنی بین 15-45 % است و با خالص ترین و بیشترین ماندگاری در ابتدای این فهرست قرار داشته و از گرانقیمت ترین محصولات در خانواده بزرگ عطر به شمار می رود. پرفیوم به دلیل دارا بودن چنین صفاتی لقب عطر را به خود اختصاص داده و بقیه محصولات نیز به تبعیت از آن و در واقع در اصطلاح رایج با همین نام شناخته می شوند. پرفیوم ها به دلیل دارا بودن ماندگارترین روایح به استفاده در مهمانی ها و جشن ها شهرت دارند و می توانند برای مدت زمانی بسیار طولانی دوام داشته باشند. بنابراین به یاد داشته باشید که به طور کلی هر چقدر این عصاره روغنی جذاب و مرموز در عطر بیشتر باشد به همان میزان از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

 درباره ادوپرفیوم ها چه می دانید؟

ادوپرفیوم ها رتبه دوم را در این فهرست به خود اختصاص داده اند و با غلظتی در حدود 7-15% از رایج ترین و معروف ترین محصولات خانواده عطر هستند و ماندگاری آنها مناسب و قابل قبول بوده اما نسبت به پرفیوم ها دارای ماندگاری کمتر و البته قیمتی پایین تر می باشند. همچنین از این محصول نیز میتوان جهت حضور در مراسم استفاده نمود و اطمینان داشت که تا لحظه آخر ماندگار و پرقدرت باقی خواهد ماند.

ادوتویلت ها دارای روایح ملایم

غلظت عصاره روغنی ادوتویلت ها در حدود 1-6% بوده که با داشتن بویی ملایم و کم دوام سومین رتبه را در این فهرست دارا هستند. برای بهترین نتیجه در استفاده از ادوتویلت باید در طول روز چندین مرتبه از آن استفاده کرد.

ادوکلن ها و ماندگاری اندک

و در انتهای این لیست از انواع عطر، ادوکلن ها قرار گرفته اند که خصوصیاتی مشابه با ادوتویلت ها داشته و دارای رایحه ای بسیار ملایم و ماندگاری بسیار اندک می باشند.

ادو فرش ها رقیق ترین محصولات

انواع عطر

رقیق ترین محصولات که در خانواده عطرها دارای 3% عصاره روغنی هستند را ادوفرش می نامیم. این محصول مناسب برای اشخاصی است که تمایل دارند رایحه عطرشان بسیار ملایم و ضعیف بوده و از قدرت ماندگاری ناچیزی برخوردار باشد.

اسانس رایج در فروشگاهها

این ماده با خواصی همچون خانواده انواع عطر ها بوده و دارای حالتی روغنی است. فرمولاسیون این اسانس ها طبیعی نبوده و مستقیما از روغن خالص گیاه استخراج نمی شود. بلکه شبیه سازی شده روایح به وسیله مواد شیمیایی است که به نسبت عطرهای دیگر از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است. این اسانس ها در شیشه های کوچک با اندازه مورد درخواست متقاضی ریخته شده و در دسترس قرار می گیرد.

بادی اسپلش خوشبو کننده بدن

بادی اسپلش نوع دیگری از خوشبو کننده های بدن است که برای ساخت آن از ترکیبات طبیعی و روغن ها و مواد مرطوب کننده استفاده می شود. بادی اسپلش فاقد الکل بوده و به دلیل روایح دلپسندی که دارند به سرعت یکی از محصولات پرطرفدار در میان خانم ها و حتی آقایان شده است. زمان استفاده از این محصول اغلب پس از استحمام و در حالتی که پوست هنوز مرطوب است می باشد. از بادی اسپلش می توان مستقیما بر روی پوست استفاده کرد و اطمینان داشت که فرمولاسیون مناسب آن می تواند به لطافت پوست کمک کند.

سخن نهایی

پس از مروری نسبتا کامل به اعضای برجسته و معروف خانواده عطرها باید یادآور شویم که استفاده از انواع عطر دارای آدابی است که باید مو به مو اجرا شود تا بتوانیم نتیجه ای مناسب و مطلوب از آن داشته باشیم. مسائلی از قبیل اینکه مایع عطر در پوست کدام نواحی از بدن دارای بیشترین ماندگاری است و اینکه صفات یک عطر مرغوب چه باید باشد بسیار مهم بوده و برای پاسخ به این سوالات و همچنین مواردی رایج در ارتباط با عطر و مشتقات آن لازم دیدیم در مقاله ای جداگانه با عنوان استفاده از عطر همه این موارد را به تفصیل بیان کنیم. 

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا