11 روش جهت پیشگیری از کرم خوردگی دندان (ویدئو)

هر فردی روزانه از مواد غذایی و نوشیدنی‌های متفاوتی استفاده می‌کند که همه اینها به طور مستقیم با دندان‌ها تماس دارند. غذاهای مختلف اعم از نشاسته‌ای، اسیدی و… همه می‌توانند در دراز مدت به مینای دندان آسیب‌های جدی وارد کنند و باعث کرم خوردگی دندان‌ شوند. پیشنهاد ما به شما این است که از غذاهای مفید استفاده کنید تا بتوانید سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید. این موضوع به این معنا است که شما از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، چسبناک و نشاسته‌ای پرهیز کنید. با توجه به انواع نکات و دسته‌بندی غذایی زیر شما می‌توانید در دراز مدت از کرم خوردگی و سایش مینای دندان در امان بمانید. در 2 ویدئو که در ادامه آورده شده است دلایل و درمان کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان را توضیح داده‌ایم:

1. کرم خوردگی به علت خوراکی‌های شیرین

کرم خوردگی دندان از مدت ها قبل با مواد شیرین رابطه‌ی مستقیم داشته است. بسیار مهم است که شما بتوانید از نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین تا حد الامکان پرهیز کنید. این مورد فقط شامل شیرینی و شکلات نمی‌شود بلکه نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه، آبمیوه های کارخانه ای که به طور خانگی درست نشده اند را نیز شامل می‌شود. حتی بعضی از سس ها نیز حاوی مواد شیرین غیر طبیعی هستند که می‌توانند باعث آسیب رسیدن به دندان شوند. پس به طور کلی میزان شکر نوشته شده روی مواد غذایی را بسنجید و از خوردن زیاد آنها پرهیز کنید.

2. از خوراکی‌های چسبناک استفاده نکنید

خوراکی های چسبناک مثل عسل، کشمش، شیره و … به همراه خوراکی های نشاسته ای مثل نان، سیب زمینی و … می‌توانند به سطوح دندان بچسبند و احتمال کرم خوردگی را افزایش دهند. این مورد از خوراکی جزو مواد غذایی هشدار دهنده هستند و از بقیه موارد جدی تر به حساب می‌آیند اما اگر مصرف آنها به صورت میانه باشد و فرد به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کند میزان احتمال کرم خوردگی کاهش میابد.

3. مراقب خوراکی‌های اسیدی باشید

انواع میوه ها برای بدن نه تنها مفید هستند بلکه نقشی حیاتی برای سلامت انسان بازی می‌کنند اما در میان آنها خوراکی هایی هستند که شما باید حواستان نسبت به آنها جمع باشد مثل پرتقال یا گوجه فرنگی. این دو خوراکی را تا حد امکان تنها مصرف نکنید و سعی کنید با خوراکی دیگری همراه باشد. اینگونه احتمال آسیب زدن به دندان ها کمتر می‌شود، توجه داشته باشید این خوراکی ها در هر حالت و شکلی که باشند باز هم اسیدی هستند.

4. نوشیدنی‌های رنگ دهنده

نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای، آبمیوه‌های کارخانه ای، مشروبات الکلی همه می‌توانند دندان شما را لکه دار کنند. این نوشیدنی ها چون حاوی مواد رنگ زا هستند می‌توانند به مینای دندان شما بچسبند و باعث کرم خوردگی آن شوند، اما این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از یک چای صبحانه یا قهوه بعد از ظهر لذت ببرید. فقط بعد از مصرف آنها سریعترین راه برای از بین بردن مواد رنگ زا که به دندان شما چسبیده اند مصرف آب است، ده دقیقه بعد از مصرف این نوشیدنی ها یک لیوان آب بنوشید.

5. رژیمی مناسب داشته باشید

کرم خوردگی
cavity

پیشنهاد ما به شما یک رژیم مناسب خالی از هله هوله است. استفاده از مواد طبیعی مثل انواع سبزیجات، میوه ها و مواد غذایی سالمی مثل حبوبات همگی به شما کمک می‌کنند که نه تنها بدن سرحال و شادابی داشته باشید بلکه سلامت دندان خود را نیز حفظ کنید.

6. ترکیب چربی سالم

فراموش نکنید که بدن شما به چربی مفید نیز نیاز دارد. استفاده از چربی هایی مثل روغن زیتون، آووکادو، ماهی قزل آلا می‌توانند بدن شما را سالم نگه دارند. اگر مطمئن نیستید که از چه نوع چربی هایی باید استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم بجای امروز و فردا کردن حتما به سراغ یک متخصص تغذیه بروید و راهنمایی بگیرید.

7. کلسیم را فراموش نکنید

افرادی که روزانه به مقدار مناسب کلسیم مصرف می‌کنند از مشکل کرم خوردگی و هر نوع مشکل دهانی دیگر در امان هستند. یک فرد نیمه بالغ تا یک فرد بالغ روزانه به 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم احتیاج دارد. مواد غذایی که حاوی کلسیم هستند شامل: شیر، ماست، لوبیا و بادام می‌باشد.

8. آب به میزان زیاد مصرف کنید

اگر تشنه هستید تنها آب مصرف کنید و به سراغ نوشیدنی های دیگر نروید. البته به صورت جایگزین می‌توانید از قهوه تلخ یا چایی بدون قند استفاده کنید اما در هر ماده غذایی به میزانی هر چند ناچیز نیز شکر وجود دارد پس سعی کنید هر وقت تشنه بودید تنها از آب استفاده کنید.

9. به دهان خود امان دهید

به صورت مداوم از غذا و نوشیدنی استفاده نکنید، دندان های شما برای جلوگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی احتیاج به زمان دارند تا غذای مصرف شده را تجزیه و تحلیل کنند. دهان شما هنگام مصرف خوراکی، بزاق بیشتری ترشح می‌کند تا هم هضم انها راحت تر شود هم غذای خورده شده را از روی دندان ها پاک کند و با خود ببرد. جنبیدن دائم دهان این میزان بزاق را در طول روز کم می‌کند و باعث می‌شود مواد بیشتری روی دندان ها باقی بماند. این میزان بزاق در هر دو ساعت به صورت طبیعی کار می‌کند. پس اگر الان غذا یا نوشیدنی مصرف کردید، تا دو ساعت باید باید از هر نوع خوراکی بخصوص هله هوله پرهیز کنید. تنها ماده ای که میزان بزاق دهان را مختل نمی‌کند اب آشامیدنی است.

10. از آدامس بدون شکر استفاده کنید

کرم خوردگی
cravity

اگر برای ترک عادات نامناسب غذایی خود مشکل دارید سعی کنید بعد از غذا به مدت 15 تا 30 دقیقه از آدامس بدون شکر استفاه کنید، تنها به همین مدت از آدامس مصرف کنید. خود آدامس هر چقدر هم که بدون شکر باشد با مصرف طولانی به مینای دندان آسیب می‌زند. در ادامه مورد 9 باید بگویم که مصرف آدامس بعد از غذا با بزاق دهان ترکیب می‌شود و کمک می‌کند که مواد غذایی از روی دندان پاک شود اما همانطور که گفتم مصرف بیش از حد آن باعث سایش دندان می‌شود.

11. زمان مسواک زدن

بعضی از افراد معتقدند که اگر هر چه دلشان بخواهد می‌توانند بخورند و اگر روی آن بلافاصله مسواک بزنند در این صورت مشکلی برای دندان ها به وجود نمی آید، گروه پزشکی آسان طب هشدار می‌دهد که این طرز فکر اشتباه است. مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا نه تنها مفید نیست بلکه مضر است. ما خدمت شما عرض کردیم بعد از خوردن غذا و پروسه نیم ساعته آدامس جویدن، هیچ ماده ای تا دو ساعت نباید به دندان ها بخورد. خود اینکار می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.

سخن نهایی:

به طور کل می‌توانیم بگوییم امروزه بیشتر مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف میشوند خود مضر هستند و کمک چندانی به سلامت نمی‌کنند. اما با رعایت نکات بالا و حذف هله هوله شما می‌توانید یک عمر از دندان های سالم لذت ببرید.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا