Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
معرفی خواص شیر گوسفند در طب سنتی – مجله آسان طب

معرفی خواص شیر گوسفند در طب سنتی

وقتی اسم شیر به میان می‌آید، همه به فکر شیر گاو می افتند اما جالب است بدانید که انسان‌ها صدها سال قبل از گاو، از شیر گوسفند استفاده می‌کردند. امروزه تاریخ شناسان ثابت کرده‌اند که گوسفندها مدت‌ها قبل از گاو اهلی شده‌اند. کارشناسان تغذیه باور دارند که شیر گوسفند نسبت به شیر گاو، بوفالو و بز، در چندین زمینه مختلف بهتر است که تنها یکی از آنها مزه می‌باشد. متأسفانه از آنجا که سوددهی پرورش گاو و شیر دوشیدن آن بیشتر است، امروزه توجه کمتری به شیر گوسفند می‌شود. در سال‌های اخیر آزمایش‌های زیادی در مورد این شیر انجام شده که ما اینجا شما را با نتایج برخی از مهم‌ترین آنها آشنا می‌کنیم.

شیر گوسفند

خواص شیر گوسفند

از این شیر برای ساخت محصولات غذایی با کیفیت زیادی استفاده می‌شود که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به پنیر فتا و پنیر روکفور اشاره کرد. معمولاً قیمت این محصولات نسبت به نمونه‌های مشابهی که از شیر گاو به دست می‌آیند، گران‌تر است چرا که شیر گوسفند کیفیت بالاتری دارد. کارشناسان فرانسوی در سال 2011 در طی مقاله ادعا کردند که میزان پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های مفید، مواد معدنی ضروری و ویتامین‌های موجود در این شیر، نسبت به شیر گاو و بز به شدت بیشتر است. از دیگر دلایلی که باعث می‌شوند قیمت این شیر بیشتر باشد این است که گوسفند تنها در مواقع خاصی از سال شیر می‌دهد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

با ترکیب غنی از مواد معدنی و مواد مغذی موجود در این شیر، از جمله ویتامین A و ویتامین E، سیستم ایمنی بدن شما از آنچه که هست به شدت قوی‌تر می‌شود. ویتامین‌های A و E هر دو به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن عمل می‌کنند و با یافتن رادیکال‌های آزاد و از بین بردن آنها از سیستم بدن، به جلوگیری از شروع بیماری مزمن و ایجاد آسیب‌های استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. معمولاً در قسمت‌هایی که مردم از این شیر بیشتر استفاده می‌کنند، میزان بیماری‌های مزمن نرخ پایین‌تری دارد.

کمک به رشد

وقتی از پروتئین صحبت می‌کنیم، شیرهای غیر انسانی بهترین انتخاب هستند. در میان این شیرها نیز گوسفند حرف اول را می زند. شما با مصرف 100 گرم از شیر گوسفند، 5.4 گرم پروتئین به دست می‌آورید. این در حالی است که همین میزان شیر گاو 3.2 گرم، شیر بز 3.1 گرم و شیر بوفالو 4.5 گرم پروتئین برای شما فراهم می‌کند. همان طور که می دانید مصرف پروتئین‌ها برای تولید بافت‌ها، سلول‌ها و مواد استخوانی در بدن ضروری هستند. علاوه بر این، پروتئین یک فرم عالی از انرژی قابل استفاده و قابل دسترس است که شما را فعال نگه می‌دارد.

مبارزه با سرطان

شیر گوسفند

یکی دیگر از خواص مهمی که به این شیر نسبت می‌دهند، مبارزه با سرطان است. در سال 2005 تحقیقات گسترده‌ای بر روی این شیر انجام شد که نتایج نشان می‌داد در شیر گوسفند مقدار قابل توجه ای از نوکلئوزیدها و نوکلئوتیدها (50 برابر بیشتر از شیر گاو) وجود دارد. این مواد، توانایی دارند تا با مرگ سلولی در بافت‌های سرطانی، به مهار بیماری کمک کنند. این موضوع یکی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری و درمان سرطان می‌باشد که دانشمندان به صورت فعالی بر روی آن به تحقیق پرداخته‌اند. اگر دوست ندارید با سرطان یا دیگر بیماری‌های مزمن مواجه شوید، بهتر است هر چه سریع‌تر استفاده از این شیر را شروع کنید.

جلوگیری از نقایص زایمان

شیر گوسفند حاوی تعدادی از ویتامین‌های مختلف B، از جمله میزان بالای فولات است، که برای سلامت باروری زنان و همچنین متابولیسم کلی ما بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است باعث نقص در زایمان شود، کمبود فولات می‌باشد. در سال 2008 دانشمندان سوئدی ثابت کردند که کمبود فولات با نقص لوله عصبی در ارتباط است. این موضوع به صورت مستقیم بر روی سلامت تولد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها، مصرف شیر گوسفند را در برنامه غذایی خانم‌های باردار قرار می‌دهند.

تنظیم فشار خون

فشار خون بالا یکی از آن بیماری‌هایی است که باید از آن جلوگیری کرد چرا که این بیماری هیچ گونه نشانه‌ای از خود ندارد. در شیر گوسفند طیف گسترده‌ای از آمینو اسیدها وجود دارد که در کمتر غذایی یافت می‌شود. این آمینو اسیدها عملکردی شبیه به داروهای کاهش فشار خون دارند. مصرف منظم این شیر می‌تواند با تنظیم فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی رایجی مانند تصلب شراین و سکته مغری را به صورت موثری کاهش بدهد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35