بررسی خواص بی‌نظیر گل تاج الملوک

تاج الملوک نوعی گیاه یک ساله است که به خانواده آلالگان تعلق دارد. این گیاه که در بیشتر استان‌های ایران یافت می‌شود، بومی آسیای میانه است. گل‌های این گونه رنگ‌های متنوعی دارند که بیشتر آنها در طیف سرد هستند. با این که از این گیاه بیشتر در موارد زینتی استفاده می‌شود، اما باید بدانید که مصرف آن در طب سنتی نیز کاربرد داشته است. در کتاب‌های قدیمی طبی زیادی به خواص این گیاه در درمان بیماری‌ها اشاره شده است. گل تاج الملوک یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی به حساب می‌آید. اگر دوست دارید با خواص و ویژگی‌های درمانی گل تاج الملوک بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

گل تاج الملوک

خواص گل تاج الملوک

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، این گل سرشار از خواص و فواید درمانی است و از همین رو می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات استفاده کرد. چینی‌ها از جمله اولین کسانی بودند که به تأثیرات مثبت گل تاج الملوک پی بردند. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که پزشکان چینی بیش از 4 هزار سال پیش از این گیاه استفاده می‌کردند و این در حالی است که اولین منبع اروپایی که به ویژگی‌های این گل اشاره کرده، به قرن 14 میلادی برمی گردد. بیشتر این خواص ریشه در ترکیبان ارگانیک و عصاره شفابخش این گل دارند.

سلامت پوست

پوست یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که حفظ سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. از آنجا که پوست در معرض مواد خارجی قرار دارد، احتمال آسیب دیدن و آلوده شدن آن بسیار بالا است. شما می‌توانید با مخلوط کردن عصاره این گل با آب یک محلول درست کرده و آن را بر روی پوست خود بمالید تا از شر مشکلاتی مانند بثورات و تحریک خلاص شوید. علاوه بر این، مواد آنتی اکسیدانی که در این گل وجود دارد قادر هستند تا از آسیب‌های استرس اکسیداتیو سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه پیر شدن آنها را به تأخیر بیندازند.

کاهش درد

از جمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خواص گل تاج الملوک می‌توان به کاهش درد اشاره کرد. شما می‌توانید از این گل و سایر محصولات آن برای کاهش درد در زخم‌های سطحی، انقباض عضلات و کبودی استفاده کنید. دانشمندان باور دارند که این خاصیت تاج الملوک به ویژگی‌های ضد التهابی آن مربوط است. حتی امروزه با این گل لوسیون‌هایی تهیه می‌کنند که از آن می‌توان برای کاهش درد در بیماری‌هایی مانند روماتیسم و التهابات مفصلی استفاده کرد. البته دقت کنید که از این گل برای کاهش درد زخم‌های باز استفاده نکنید چرا که مواد سمی این گیاه وارد جریان خون می‌شوند.

سر درد

گل تاج الملوک

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که هر کسی در طول زندگی آن را تجربه کرده، سر درد می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از عصاره این گل به راحتی به درمان سر درد بپردازید. دانشمندان باور دارند که این موضوع ریشه در خواص آرامش بخش تاج الملوک دارد. دانشمندان سوئدی در سال 2001 ثابت کردند که استفاده از این گل در درمان مشکلاتی مانند میگرن نیز تأثیر دارد چرا که از استرس و اضطراب به عنوان عامل اصلی میگرن یاد می‌شود و ویژگی‌های این گل کاملاً ضد استرس عمل می‌کنند. البته بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

سم زدایی بدن

در طول روز به وسیله راه‌های مختلف مقادیر قابل توجه‌ای سم وارد بدن می‌شود که اگر تصفیه نشوند، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند. از کبد به عنوان اندام اصلی در سم زدایی و تصفیه بدن یاد می‌شود. یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن به کبد کمک کرد، ادرار می‌باشد. مشاهدات نشان می‌دهد که در ادرار مقادیر زیادی سموم مانند اسید اوریک وجود دارد. برای قرن‌ها عصاره این گل به عنوان یک معجون ادرار آور شناخته می‌شود و به همین دلیل است که استفاده از آن قادر است به سم زدایی بدن کمک کند.

کاهش التهاب

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، این گیاه دارای خواص ضد التهابی فراوانی است. دانشمندان باور دارند که التهاب یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. از جمله بیماری‌های التهابی می‌توان به آرتریت، التهاب روده، پسوریازیس و نقرس اشاره کرد. بسیاری از این بیماری‌ها درمان خاصی ندارند و به همین دلیل بهتر است با استفاده از مواد ضد التهابی مانند این گل، از ابتلا به آنها پیشگیری کرد.

منبع: https://mag.asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا