زخم های دهانی ؛ علایم و درمان

زخم های دهانی هنگامی که زخم دهان شما پس از دو هفته هنوز بهبود نیافته باشد و زخم بدون دردی در دهان شما به وجود آمده باشد جدی است . علایم بیماری زخم های دهانی به این شرح است . در حقیقت این زخم های کوچک دردناک بدون خطر می باشد . اما دو قلوی شیطانی آنها ، تبخال و یک ضایعه عفونی مسری که باید بی شاز انواع قبلی به آن توجه کرد . در این بخش درباره زخم های دهانی اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

زخم های دهانی
زخم های دهانی

زخم های دهانی چیست ؟

هر دو این زخم ها تا حدودی شبیه به یکدیگر به نظر می رسند ، آنها گرد و سرخ احتمالا پر از چرک می باشند . زخم های دهانی عموما به مانند تاول های تب خال گرد یکدیگر جمع نمی شوند این ضایعات به طور بارزی در قسمت های متحرک و انعطاف پذیر دهان نظیر زبان و بافت های زیرین آن ، کام نرم ، و داخل گونه ها ظاهر می شوند . هنگامی که زخم های دهان به وجود می آیند ، احتمالا حالت سوزشی که نشانگر شروع تبخالهای هرپس است رخ نمی دهد . پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا برخی از مردم به زخم های دهانی ، که واژه تخصصی آن ضایعات آفتی است مبتلا می شوند .

به نظر می رسد وراثت در این بین نقش مهمی را ایفا می کند . تعدادی از افراد به ابتلا به باکتری استرپترکوکوس که موجب بروز زخم می شوند حساس ترند . چنانچه یک بار به زخم دهانی گرفتار شوید احتمال ابتلای مجدد نیز وجود دارد . دندانپزشکان می گویند خانم ها نسبت به ابتلا به این ضایعات مستعد تر می باشند به ویژه در دوران بارداری و نیز دوره ای از چرخه قاعدگی فشارهای روحی و حساسیت های غذایی ، عدم قرارگیری مناسب دندانهای مصنوعی در محل خود ، گاز گرفتن و یا خراشیدگی نیز در زمره مسببین این ضایعات می باشند .

تسکین علائم زخم های دهانی

زخم های دهانی ، به واقع دردآور می باشند . این زخم ها به خودی خود طی 10 تا 14 روز از بین می روند . البته احتمالا شما نمی خواهید در این مدت طولانی با این درد زندگی کنید . بنابراین در اینجا چند راه کار ارائه می گردد. سطح آن را با هیدرو کورتیزون بپوشانید . ژل ها یا خمیرهای حاوی هیدورکورتیزون ممکن است موجب التیام زخم ها شوند و احساس بهتری به وجود آورده ، بهبود ضایعات را سرعت بخشند .

مقداری مرهم بر روی زخم بگذارید . پمادهایی نظیر زیلاکتین و بلیستکس سطح زخم را می پوشاند و نیز تا حدودی سطح آن را سترون ( استریل) می کنند . این پمادها دست کم می توانند با بی حس کردن موضع شرایط بهتری برای شما مهیا کنند . با سالین درد را تسکین دهید . چندین بار در روز دهان خود را با آب نمک بشویید ، این کار درد تخفیف می دهد برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان 250 میلی لیتری آب گرم حل کنید و سپس آب را در دهان بگردانید .

از مصرف مواد اسیدی بپرهیزید . ادویه ها و نیز مواد غذایی حاوی مقداری اسید نظیر گوجه فرنگی و مرکبات موجب سوزش و تحریک زخم می شوند ، لذا از مصرف آنها بپرهیزید . بهداشت دهان را را رعایت کنید . دهان و دندان ها را به دقت بشویید و به دندانپزشک مراجعه کنید .

زخم های دهانی

گاز گرفتن زبان مشابه زخم های دهانی

هنگامی که به کرات زبان و یا داخل گونه های خود را در حین غذا خوردن و یا صحبت کردن گاز می گیرد . یا خونی که از موضع گازگرفته شده جاری می شود در طی ده دقیقه متوقف نشود .

علائم این بیماری

هنگامی که بخشی از دهان خود را گاز می گیرید ، در اصل یک زخم به وجود می آورید ، زخمی مشابه دیگر زخم های دهانی . بسته به شدت جراحات این زخم ممکن است خونریزی کند و یا این که خونریزی نکند اما شدت خونریزی نشانگر شدت زخم نیست ترکیب چند قطره خون با بزاق ممکن است حالتی شبیه به خونریزی گسترده به وجود آورد .

خوشبختانه بیشتر این ضایعات چندان شدید نیستند . جز درمواردی که ضربه و یا افتادن بر زمین آنقدر شدید باشند که زخم های عمیقی را به وجود آورند دردیگر موارد ضایعات بی خطرند . اما هنگامی که تعداد و دفعات بروز این زخم ها زیاد شوند ، ایجاد ناراحتی جدی می کنند . به گزارش آسان طب  این زخم ها ممکن است ناشی از مشکلات دندانهای مصنوعی و یا نظم قرار گیری دندانها باشد .

دندانهای کاذب که از جای خود لغزیده و به سوی دیگری متمایل شده اند ، می توانند شما را در حس نشانه ها دچار اشتباه کرده منجر به آن شوند که اجزای داخل دهان خود را گاز بگیرید . به همین ترتیب دندانهای حقیقی نیز اگر به طور منظم نروییده باشند و در جای خود قرار نگیرند می توانند موجب بروز چنین مشکلی شوند .

زخم های دهانی

زخم های دهانی یکی از بیماری های دهانی است که در برخی افراد رخ می دهد. برای درمان این مشکل باید اول از همه علت کشف شده و سپس راه درمان ان پیشنهاد داده شود. امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از اسان طب درباره زخم های دهانی تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35