دلایل کوتاهی قد در کودکان و افراد مختلف

کوتاهی قد یکی از مشکلاتی است که ذهن افراد را درگیر کرده است . مخصوصا ذهن مادران را . مادران نگرانند که نکند کودکانشان رشدشان کند باشد و قد کوتاه بمانند . دلایل کوتاهی قد متنوع است . این عوامل به تعداد زیاد و به صورتهای مختلف می باشند ، اکثر مواقع آثار ظاهری ندارند و پی بردن به آنها نیز دشوار است . در این بخش برخی از دلایل کوتاهی قد در کودکان را به شما معرفی می کنیم. به عنوان مثال ناراحتی های کلیوی در اطفال ممکنست منجر به کوتاهی قد انان شود.

دلایل کوتاهی قد
دلایل کوتاهی قد

دلایل کوتاهی قد

ذیلا چند نمونه از این عوامل معرفی می شوند .

1-گاهی وجود اختلالاتی در سیستم عصبی مرکزی ، از دلایل کوتاهی قد است و سبب کندی رشد بچه ها می گردد.

2- ناراحتی های کلیوی مانند عفونت مجاری ادراری نیز می تواند سبب این امر شود در این گونه اطفال کوتاهی دست ها و پاها و کوتاهی انگشتان نیز مشاهده می گردد.

دلایل کوتاهی قد
دلایل کوتاهی قد

برخی دیگر از دلایل کوتاهی قد

3- عوامل ارثی و ژنتیکی نیز یکی از عوامل شایع کندی رشد و کوتاه قدی  و از دلایل کوتاهی قد می باشد و این کوتاه قدی فامیلی گویند .

4- عوامل هورمونی یعنی کمبود ترشحات غده هیپوفیز یا غدد فوق کلیوی نیز می تواند از دلایل کوتاه بودن قد باشد و  سبب کندی رشد و کوتاه قدی اطفال شود . اما این حالت کمتر مشاهده می شود و این گروه کمتر از 5 درصد بچه های کوتاه قد را شامل می شود .

5- عوامل گوارشی مانند سوء جذب مواد غذایی در روده ها و یا التهاب روده ها  (با دستگاه گوارش و بیماریهای معده و روده آشنا شوید)و یا محرومیت غذایی و فقر سبب کوتاه قدی و کندی رشد اطفال می گردد .

6- کم خونی مزمن نیز از دلایل کوتاهی قد در کودکان می باشد .

7- بیماری های مادرزادی قلبی نیز می توانند سبب این امر شوند .

8- ناراحتی های ریوی مانند اسم یا هر ناراحتی تنفسی دیگری که مانع رسیدن اکسیژن کافی به بدن شوند .

9- ناراحتی های روحی و روانی و افسردگی سبب می شوند که رفتار و غذاخوردن و خوابیدن و سایر اعمال طفل دستخوش اختلال شده و نتیجتا در رشد طفل وقفه ای ایجاد گردد . به گزارش اسان طب در چنین مواقع دیده شده ناراحتی طفل برطرف می شود .رشد و نمو او تسریع می گردد .

10- مصرف بی رویه بعضی داروها

11- هر کاری که جسمی باشد یا فکری و خارج از قدرت طفل باشد رشد او را کند و سبب کوتاه قدی او می شود .

12- گاهی در اثر عواملی زودتر از موقع در طفل اثار بلوغ ظاهر می شود که آن را بلوغ زودرس و بی موقع نامند که این امر سبب توقف رشد کودک و کوتاه ماندن قد او شده و عوارض دیگری را نیز دنبال دارد .

دلایل کوتاهی قد

دلایل کوتاهی قد مختلف است. ورزش نکردن ، وراثت ، کمبود ویتامین ها و …  و سایر عوامل میتواند در کوتاهی قد تاثیر بگذارد. اگر میبینید کودکتان قدش کوتاه است از همان بچگی او را به کلاس های ورزشی مثل والیبال و بسکتبال بفرستید تا قدش بلندتر شود.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا