آشنایی با مهم ترین خواص ترنجبین در طب سنتی

یکی از گیاهانی که نقشی اساسی در تاریخ طب سنتی و درمان بیماری های پوستی و گوارشی داشته است ، گیاه ترنجبین است . محمد زکریای رازی یکی از اولین کسانی است که به خواص ترنجبین در طب سنتی پی برده است و از خواص آن در درمان بیماری ها استفاده کرده است . یکی دیگر از مشهور ترین اطبایی که در باب خواص ترنجبین در طب سنتی تحقیق فراوان کرده است و مقالاتی نیز در این مبحث به نگارش درآورده است ، جالینوس می باشد . امروزه هنوز هم در درمان بعضی از بیماری های گوارشی از نسخه های جالینوس استفاده می کنند . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی مهم ترین خواص ترنجبین در طب سنتی می پردازیم .

خواص ترنجبین در طب سنتی

خواص ترنجبین در طب سنتی

معرفی ترنجبین

ترنجبین صمغی است که بر شاخه و برگ گیاهی خاردار از تیره فرعی پروانه واران بنام شتر خاریا پیدا می شود و این گیاه در خراسان و گرجستان و مقداری نیز در اطراف همدان میروید . این شاخه ها و برگ ها را که دارای صمغ می باشند . جمع آوری کرده و در آب شستسو می دهند . سپس آن آب را می جوشانند تا بخار شود . ترنجبین به صورت بلورهایی متبلور گردد تا بتوان از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد .

مبارزه با انگل ها

یکی از پرکار برد ترین موارد استفاده از ترنجبین در طب سنتی ، ار بین بردن کرم های داخل بدن و انگل ها می باشد . اولین بار جالینوس بود که برای درمان بیمارانی که همیشه از بیماری های انگلی می نالیدند و نمی توانستند با هیچ دارویی آنها را درمان کنند ، از ترنجبین استفاده کرد تا با این انگل ها مبارزه کند . در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد . هنوز از این خاصیت ترنجبین در بسیاری از بیمارستان های مدرن و پیشرفته استفاده می شود .

کمک به بهبود مرض قند

یکی از بیماری هایی که از گذشته دور ، مردم را رنج می داده است ، دیابت یا مرض قند می باشد . پزشکان زیادی برای درمان این بیماری نسخه های مختلفی از خود بر جای گذاشته اند اما یکی از معتبر ترین این نسخه ها استفاده از ترنجبین می باشد . اعتبار این نسخه از این جهت اثبات شده است که هم در یادداشت های ابوعلی سینا وجود دارد ، و هم در کتاب زکریای رازی . ترنجبین می تواند قند موجود در ادرار را کاهش دهد و از این رو برای مبتلایان به بیماری مرض قند مفید است .

درمان یبوست

یکی دیگر از موارد استفاده از خواص ترنجبین در طب سنتی ، درمان یبوست می باشد . ترنجبین یکی از موادی است که به شدت ملین می باشد . به طور کلی ملین به ماده هایی می گویند که می توانند دستگاه گوارش را نرم کنند . ترنجبین می تواند با نرم کردن لوله های گوارشی ، باعث شود تا مدفوع در آن راحت تر حرکت کند و به همین دلیل می تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند . ترنجبین دقیقا عملکردی مانند بیراکودیل دارد و از همین رو از دیرباز از آن در درمان بیماری های گوارشی و یبوست استفاده می شده است .

خواص ترنجبین در طب سنتی

برطرف کردن مشکلات پوستی

از جمله خواص ترنجبین در طب سنتی می توان به درمان بیماری های پوستی مانند : جوش ، اگزما ، کهیر و التهابات پوستی اشاره کرد . البته باید دقت کنید که منظور ما از جوش ها ، جوش هایی است که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و موادی که مزاج کرم . خشک دارند می باشد . بدین منظور باید دو قاشق چای خوری خاکشیر را با یک قاشق غذا خوری ترنجبین مخلوط کنید و سپس آن ها را به مدت نیم ساعت بجوشانید . بعد از آن باید از این جوشانده در دو نوبت در طول روز استفاده کنید . ابتدا زمانی که از خواب بیدار می شوید و زمانی که می خواهید به تخت خواب بروید تا بخوابید .

یک باور غلط

یکی از باور های غلطی که در مورد ترنجبین وجود دارد این است که فکر می کنند می توان از ترکیب ترنجبین و آب قند برای درمان زردی کودک استفاده می کنند . این موضوع بار ها توسط پزشکان امروزی امتحان شده است و همه آنها با قطعیت همچین چیزی را رد می کنند . در واقع نه تنها استفاده از ترنجبین تاثیری در بهبودی زردی کودک ندارد ، بلکه بخاطر ملین بودنش باعث به وجود آمدن اسهال نیز می شود .

منبع : asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

یک دیدگاه

  1. سلام ،خسته نباشید
    مطالب بسیار آموزنده هستند
    پیشنهاد میکنم ازمطالب علمی وپزشکی در قرآن کریم هم استفاده گردد.
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا