Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43
معرفی غذاهای مفید برای قلب سالم – مجله آسان طب

معرفی غذاهای مفید برای قلب سالم

 یکی از اعضای مهم بدن قلب است. در واقع اگر قلب مریض باشد یا دچار ناراحتی شود؛ تمام بدن نیز درگیر بیماری می شوند. یکی از عوامل موثر در سلامت قلب و داشتن قلب سالم تغذیه سالم و مناسب قلب است. در این بخش چند مورد از غذاهای مفید برای قلب سالم را به شما معرفی می کنیم. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین در سلامت قلب تاثیر زیادی دارد.

غذاهای مفید برای قلب سالم 

برای داشتن قلب سالم مواد زیر را مصرف کنید :

سیب زمینی شیرین از غذاهای مفید برای قلب

سیب زمینی شیرین یک جایگزین بسیار خوب برای افرادی است که نگران ابتلا به دیابت هستند. این خوراکی با شاخص قند خون پایین، اجازه افزایش قند خون به میزان بسیار زیاد را نمی ‌دهد. همچنین مقادیر زیادی ویتامین A موجود در آن هم لیکوپن را در جهت سلامت قلب به آن اضافه می کند.

نکته: سعی کنید با استفاده از دارچین و آبلیمو آن را شیرین کنید تا اینکه روی آن شکر بریزید.

پرتقال غذاهای مفید برای قلب سالم 

این میوه خوش طعم و شیرین دارای پکتین‌ های ضد کلسترول و پتاسیم است که فشار خون را کنترل می‌ کند. یک تحقیق ساده نشان داد که آب پرتقال عملکرد رگ‌ های خونی را افزایش می ‌دهد و فشار خون را با استفاده از آنتی‌ اکسیدان هسپریدین موجود در مرکبات کاهش می‌ دهد.

نکته: یک پرتقال متوسط، حدود ۶۲ کالری و ۳ گرم فیبر دارد.

غذاهای مفید برای قلب سالم
غذاهای مفید برای قلب سالم

ماست کم چرب غذاهای مفید برای قلب سالم 

برای استخوان ‌ها بیشتر مصرف مواد کم چرب توصیه می‌شود و افزون بر آن به کنترل فشار خون بالا نیز کمک می‌ کند.

شیر سرشار از کلسیم و پتاسیم است و ماست به میزان دو برابر آن دارای این مواد و مقدار زیادی مواد معدنی است. برای افزایش میزان کلسیم و کاهش چربی از مواد کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنید.

نکته: در تهیه ی بلغور جو دوسر، هات چاکلت و سوپ‌ های خشک به جای آب از شیر استفاده کنید.

غذاهای غنی شده با استرول ‌ها

زمانی که مارگارین، شیر سویا یا آب پرتقال با استرول و استانولِ آنتی‌کلسترول ترکیب می‌شوند، خواص دو چندانی پیدا می‌ کنند. این عصاره‌ های گیاهی مانع از جذب کلسترول در روده می ‌شوند و می ‌توانند بدون آسیب به کلسترول مفید به میزان ۱۰ درصد سطح لیپوپروتئین کم چگال را کاهش دهند.

نکته: روزانه حداقل ۲ گرم استرول مصرف کنید.

گیلاس غذاهای مفید برای قلب سالم 

گیلاس سرشار از آنتوسیانین است. آنتوسیانین ‌آنتی‌اکسیدانی است که از رگ ‌های خونی محافظت می‌ کند. گیلاس به هر شکلی که استفاده شود حاوی آنتوسیانین است؛آب آن، پخته شده‌اش و یا حتی کمپوت گیلاس.

پیشنهاد: گیلاس را تکه تکه کنید و در کورن فلکس، کیک و سالاد بریزید.

سویای ژاپنی غذاهای مفید برای قلب سالم 

این ماده در رستوران ‌های ژاپن به عنوان اشتها آور مصرف می‌شود. این ماده که پروتئین سویا نام دارد، تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌ دهد. نصف فنجان این نوع خاص سویا، دارای ۹ گرم فیبرِ کاهش دهنده کلسترول است که با ۴ تکه نان گندم برابری می ‌کند.

نکته: از سویای فریز شده استفاده و آن را گرم کرده و سپس مصرف کنید.

راههای داشتن قلب سالم با توفو

توفو نوعی خاص از غذای ژاپنی‌ هاست که بیشتر به جای گوشت استفاده می‌ شود و می ‌توان به جای گوشت قرمز آن را برای آخرین وعده غذایی روزانه به همراه سویا مصرف کرد. با این کار همه مواد لازم برای سلامت قلب؛ از جمله مواد معدنی، فیبر ها و چربی ‌های اشباع نشدنی سویا را می توان دریافت کرد و از گرفتگی رگ ‌های قلب به وسیله چربی اشباع شده، جلوگیری کرد.

بلوبری از غذاهای مفید برای قلب سالم 

سطح خارجی آبی رنگ بلوبری به دلیل وجود آنتوسیانین است و این ماده سلامتی قلب را تضمین می‌کند. بلو بری همچنین حاوی الاجیک اسید، بتاکاروتن، لوتین، ویتامینC، اسید فولیک، منیزیم، پتایسم و فیبر است. بلوبری برای داشتن قلب سالم مفید است .

نکته: بلو بری تازه یا خشک آن را به کورن فلکس، کیک یا ماست اضافه کنید. پوره آن هم می‌تواند به عنوان نوعی دسر یا سس مصرف شود.

برگ چغندر از غذاهای مفید برای قلب سالم 

سبزیجات برگی شکل همچون برگ چغندر دارای مقادیر زیاد پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی هستند که به کنترل فشار خون کمک می‌ کند. وجود فیبر ها، ویتامین A و آنتی ‌اکسیدان ‌ها مانند لوتئین و زی اکسانتین است که چغندر را در دسته مواد مفید برای قلب جای داده است.

نکته: این مواد را با گوشت کباب شده و یا ماهی مصرف کنید و برای لذیذ شدن آن از روغن زیتون و سیر استفاده کنید.

غذاهای مفید برای قلب سالم
غذاهای مفید برای قلب سالم

 

جو از غذاهای مفید برای قلب سالم 

این دانه را نیز تجربه کنید. جو، دانه‌ای است که آن را به همراه برنج، در سوپ و حتی آبگوشت زیاد دیده‌اید. فیبر موجود در جو سطح کلسترول و گلوکز را کاهش می ‌دهد. جو تغذیه سالم است .

نکته: جوی پوست نکنده بسیار مغذی است. جوی ریز شده ی تُست شده یک اشتها آور خوب در کنار غذای اصلی است.

قلب سالم با بلغور جوی دوسر

بلغور جو به هر شکلی که مصرف شود، می ‌تواند لیپوپروتئین کم چگال و کلسترول را پایین آورد. یک کاسه از شیر و جوی گرم می‌تواند برای ساعت‌ها شما را از حمله‌های ناگهانی در امان بدارد و سطح قند خون را ثابت نگه دارد که برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

نکته: جو را با آرد گندم به نسبت 1 به 3 در ماهی ‌تابه ریخته و به خوبی طبخ کنید. حتی می‌توان از این ترکیب به جای نان استفاده کرد.

بذر کتان از غذاهای مفید برای قلب سالم 

دانه‌ های تخم کتان سه ماده اصلی دارند که برای قلب شما مفیدست؛ فیبر، فیتوکمیکال‌ هایی به نام لیگنان و آلفالینولئیک اسید که یک اسید چرب امگا ۳ است و در گیاهان نیز وجود دارد. به گزارش آسان طب بدن انسان آلفالینولئیک اسید را به امگا ۳، و ایکوزاپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک قوی ‌تر تبدیل می‌ کند.

نکته: برای اینکه این دانه ارزش غذایی بیشتری داشته باشد، آن را چرخ کنید و به غذای روزانه، ماست و حتی خردل روی ساندویچ اضافه کرده و مصرف کنید.

غذاهای مفید برای قلب سالم
غذاهای مفید برای قلب سالم

برای داشتن قلب سالم راههای زیادی وجود دارد .

یکی از این راههای تغذیه مناسب است. همانطور که در بالا اشاره کردیم با مصرف موادی مثل بذر کتان ، سیب زمینی و … میتوانید یک قلب سالم داشته باشید.

یک راه دیگر برای داشتن قلب سالم ورزش کردن است. ورزش کردن سلامت قلب را تامین می کند.

راه سوم برای داشتن قلب سالم عدم مصرف دخانیات است. دود سیگار و سایر دخانیات برای سلامتی قلب سم است. امیدواریم این موارد را جدی بگیرید.

همچنین به اثبات رسیده است که دندانهای سالم در داشتن قلب سالم تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

غذاهای مفید برای قلب سالم
غذاهای مفید برای قلب سالم

بهترین راه برای داشتن قلب سالم ورزش کردن است . واجب نیست کلاس کاراته یا بدمینتون بروید. البته این کلاسها عالیست .

ولی منظور ما اینست هر ورزشی برای سلامتی و داشتن قلب سالم مناسب است.

حتی پیاده روی ارام . رفتن به خرید و … .

سعی کنید از همین الان به فکر سلامتی قلب تان باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52