خواص گیاهان دارویی (بذرالنج – برزک – بخور مریم)

خواص گیاهان دارویی بسیار متنوع است . در سرزمین ایران گیاهان دارویی متنوعی موجود است که هر کدام فواید بسیار زیادی دارند . پیشنهاد می شود برای درمان بیماری ها ابتدا به سراغ داروهای گیاهی بروید و اگر جواب نداد از داروهای شیمیایی استفاده کنید. چون داروهای گیاهی بی ضرر هستند، اما داروهای شیمیایی برای سلامتی عوارضی هم خواهند داشت.

خواص گیاهان دارویی

در زیر به خواص گیاهان دارویی بذرالنج ، برزک و بخور مریم اشاره می کنیم . سعی کنید از این داروهای گیاهی برای سلامتی و درمان بیماری ها استفاده کنید :

خواص گیاهان دارویی : گیاه بذر النج ( بنگ دانه )

به گزارش مجله پزشکی آسان طب بذر النج تمام بخش هابش پوشیده از کرک های بسیار سمی است و در قدیم آن را گیاه جادویی خواب آور می دانستند .

برگ ها و ساقه و دانه اش محتوی آلکالوئید های سمی مثل هیوسیامین ، اسکوپولامین ، و آتروپین می باشد که این مواد بر سیستم اعصاب مرکزی و پاراسماتیک اثر می کند اثرش مثل رازک می باشد . برای رفع درد دندان و جلوگیری از استفراغ مصرف دارد . به دلیل داشتن اثر سمی شدید در طب سنتی و مردمی مصرف آن زیاد معمول نبوده است و امروزه هم در تهیه داروهای آرام بخش و ضد آسم ، ترمیم کننده و تقویت کننده سیستم اعصاب حرکتی و تکسین ناراحتی هایی که در رابطه با پیری و ضعف و جراحی ها ایجاد می شود به کار می رود.

پماد ها و ضماد هایی هم از ترکیب روغن دانه آن و برگ ها و گلش تهیه می شود که در دردهای روماتیسمی مصرف می شود ولی چون اثر سمی شدیدی دارد مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

در حساسیت ها و نارحتی های دستگاه گوارش هم قرص هایی که در ترکیب آنها هیوسامین است تجویز می شود.

خواص گیاهان دارویی : برزک یا تخم کتان

گیاه برزک یا تخم کتان ، ضد سرطان است و کم کننده کلسترول بد خون و تری گلیسرید و موثر در کاهش فشار خون و تقویت کننده بدن در برابر بیماری های قلبی و رگ ها و رشد مو و ناخن و پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است . خواص گیاهان دارویی

بخور ساقه کتان برای رفع گرفتگی بینی حاصل از زکام و پودر سوخته آن برای جلوگیری از خونریزی زخم ها و کمک به التیام آنها مصرف می شود گل آنها مفرح و مقوی قلب است . تخم آن مایل به زردی و و براق و نرم و مسکن است بعضی از دانه ها سفید یا متمایل به قرمز یا سیاه است .

مدر بول و شیر و عرق و ملین و برای ناراحتی کلیه و مثانه و در امعاء است و با کمی فلفل برای تقویت قوه باء افراد ضعیف و ناتوان مفید است . همچنین ریشه اش مایل به سردی و پودر ساییده خشک شه آن برای زخم ها مفید است . از خواص گیاهان دارویی اکثرا بهبود زخم هاست که تخم کتان از این امر مستثنی نیست .

بو داده دانه برزک قابض و برای ناراحتی های سینه و سرفه بی نهایت مفید است و ضمادش با تخم اسپرزه جهت تسکین درد مفاصل و نقرس و سیاتیک موثر است . به گزارش آسان طب برزک در آب سرد برای رفع بعضی جوش های نرم صورت و مالیدن لعاب آن به صورت برای رفع جوش های نرم و یا بعضی لکه های سیاه و جوش های سر سیاه و چربی پوست بسیار مفید و موثر است . خواص گیاهان دارویی

مرهم و ضماد مخصوص به نام مرهم اولئو کلکر ( روغن برزک + آب آهک ) تهیه می شود که برای درمان سوختگی ها مصرف می شود . مخلوط این روغن با الکل و صابون های پتاسی برای دردهای روماتیسمی موثر است برای رفع آبسه و ورم پوستی خمیر آرد دانه برزک با آب اثر بسیار دارد .

اگر دانه آن را در آب گرم ریخته کمی برگ یا گل ختمی را به آن اضافه کنید برای دفع ورم معده و ناراحتی های گوارشی دام ها به کار می برند . در مبارزه با دیابت هم نقش کمکی می تواند داشته باشد .

خواص گیاهان دارویی : بخور مریم

ریشه و غده زیر زمینی و عصاره آنها به مصرف دارویی می رسد . اثر عصاره اش بیشتر است موجب رفع لکه هایی که در آن افتاب روی صورت به وجود می آید و نقرس و ضعف های عصبی مفید است . خواص گیاهان دارویی

ضماد این مریم گلی با روغن زیتون کهنه شده برای رفع شکاف ها و ترک های اندام که در برابر سرما ایجاد می شود مفید می باشد . بوئیدن گیاه تازه آن که کوبیده باشد برای تخلیه و تمیز کردن بینی و تخم آن لینت بخش مزاج است .

همچنین جلا دهنده پوست و ضماد تخمش برای ناراحتی های جلدی مثل زرده زخم و لکه های صورت که در اثر آفتاب ایجاد می شود و خنازیر ( بیماری ورم گلو) و ورم سخت و رنجوری و مصرف آن به صورت سرمه کشیدن در چشم برای ریزش آب از چشم مفید است .

خواص گیاهان دارویی

خواص گیاهان دارویی موضوع این بخش از اسان طب بود. در اینجا خواص سه مورد از گیاهان دارویی را برای شما بیان کردیم. گیاهان دارویی خواص زیادی دارند و بهتر است برای درمان بیماریها از داروهای گیاهی استفاده شود. چون داروهای شیمیایی عوارض خاص خود را دارد.

منبع :

asanteb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه ی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Notice: fwrite(): write of 661 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 43

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/magasante...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/magasanteb/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52